Takaisin Ajatusvarikolle
-
Back to the Thought Deposit
Dinoglyyfit
-
Dinoglyphs
ûMÿMû
Raamattutunteja (audio) suomeksi - Bible sermons in English
Pyhäkoulu-opetusta - Sunday school teaching
Puheita mp3-muodossa (mp4)
Download mp3 music, sermons & preaching for free
ILOSANOMAPIIRI ++
ERKKI RANTA
22.04.2008 |
Erkki Ranta |
Paavalin kääntyminen |
04.12.2007 |
Erkki Ranta |
Näkökulmia Jouluevankeliumeihin |
.10.2007 |
Erkki Ranta |
Apostolien tekoja - Pietarin helluntaisaarna |
20.04.2004 |
Erkki Ranta |
Messias Vanhassa Testamentissa |
PEKKA LUUKKALA
Aitomiehet
17.10.2006 |
Pekka Luukkala |
Miten Uusi Testamentti tulkitsee Vanhaa Testamenttia, osa 1 |
14.11.2006 |
Pekka Luukkala |
Miten Uusi Testamentti tulkitsee Vanhaa Testamenttia, osa 2 |
22.02.2005 |
Pekka Luukkala |
Kristus juutalaisissa juhlissa, osa 1 |
15.03.2005 |
Pekka Luukkala |
Kristus juutalaisissa juhlissa, osa 2 |
29.11.2005 |
Pekka Luukkala |
Kristus juutalaisissa juhlissa, osa 3 |
21.02.2006 |
Pekka Luukkala |
Kristus juutalaisissa juhlissa, osa 4 |
16.03.2004 |
Pekka Luukkala |
Jeesus Mooseksen kirjoissa, osa 1 |
19.10.2004 |
Pekka Luukkala |
Jeesus Mooseksen kirjoissa, osa 2 |
26.11.2004 |
Pekka Luukkala |
Jeesus Mooseksen kirjoissa, osa 3 |
20.03.2007 |
Pekka Luukkala |
Itämaan tietäjät |
MAILIS JANATUINEN
Lähetystyön uranuurtajia (Kylväjän lähetysvartin tuotantoa) |
koko (Mt) |
luento julkaistu |
Robert Morrison - protestanttisen lahetystyon isa Kiinassa.mp3 |
2.34 |
23.4.2008 |
2.18 |
2.6.2008 |
|
2.4 |
28.2.2008 |
ûMÿMû
TAPANI SUONTO
|
Perjantai Kristukselle -ilta. |
Perjantai Kristukselle -ilta. |
Perjantai Kristukselle -ilta. |
Perjantai Kristukselle -ilta. |
Perjantai Kristukselle -ilta. |
Perjantai Kristukselle -ilta. |
ûMÿMû
Minä itte (Pauli Ojala)
Simpanssimyytti &
johdanto devoluutioteoriaan (Powerpoint)
ûMÿMû
PÄIVÖ PARVIAINEN
15.08.2009 | Päivö Parviainen | Muistoja tuoreelta Taiwanin matkalta | kuuntele |
27.01.2009 | Päivö Parviainen | Vieraana lähetysillassa | kuuntele |
ûMÿMû
RISTO SANTALA
& JUUTALAISET JUURET (Shorashim)
Alla olevat äänitteet ovat RealAudio-muodossa. Voit kuunnella niitä RealPlayer-ohjelmalla, jonka saa ladattua ilmaiseksi osoitteesta <http://www.real.com/>. Uutta: Julkaisemme jatkossa uudet äänitteet mp3-muodossa käyttäen podcasting-tekniikkaa. Voit kuunnella uudempia äänitteitä kopioimalla seuraavan osoitteen käyttämääsi podcast-vastaanotto-ohjelmaan:
http://www.kirjasilta.net/aanitteet.xml
Lue lisää podcasting-tekniikasta YLEn sivulta: <http://www.yle.fi/podcast-ohjeet.html>.
Santala, Risto
(kasettituotantoa)
©
Perussanoma Oy (*),
Helsingin Raamattukoulun kustannus Oy (**) & Risto Santala
Apu tulee ylhäältä **
Lahden Elojuhlat 1988
Armahtavaisuuden yhteys **
Lahden Elojuhlat 1987 (Puhe
tekstinä)
Ehtoollisen juuret *
Henki auttaa meitä *
Hengelliset syventymispäivät 1992
Hyvä Jumala ja Paha Saatana *
Hengelliset syventymispäivät 1995
Jeesus sielunhoitajana *
Kiitoksessa kestävät **
Lahden Elojuhlat 1985
Kristologian luovuttamattomat perusasiat *
Kristuksen kuolema - avain elämään *
Kristus, lain loppu, juutalaisten lähteiden valossa *
Kristus on kallio **
Lahden Elojuhlat 1989
Kristus-sana **
Lahden Elojuhlat 1979 (Alusta 3:40 min vaimea)
Lähimmäisrakkauden raamatulliset perusteet *
Messias psalmeissa I *
Messias psalmeissa II *
Miksi kristinusko ja juutalaisuus ajautuivat erilleen toisistaan? *
Oppi viimeisistä ajoista juutalaisen kirjallisuuden valossa *
Pyhän Hengen työstä ja armolahjoista
Raamatullisen teologian menetelmäopista *
Risti - kuoleman vai elämän tunnus? *
Hengelliset syventymispäivät 1993
Sanan kaksiteräinen miekka *
Toivossa iloiset **
Lahden Elojuhlat 1981
Vanhurskauttamisopin raamatulliset perusteet *
Yksinäisyydestä yhteyteen **
Lahden Elojuhlat 1980
Kallis hunajan pisara Kristus-kalliosta eli neuvon sana kaikille
pyhille ja syntisille
Kirjasena kustantanut Kustannusosakeyhtiö Kirjaneliö. Pieksämäki 1979.
(2. p.) Äänitetty
Näkövammaisten kirjaston kustannuksella 1984.
Lukija: Marja-Liisa Kuuranne.
©
Kirjapaja Oy, Marja-Liisa Kuuranne &
Näkövammaisten kirjasto
Lectures in Budapest by Dr theol. h.c. Risto Santala
Monday 4th of October 2004:
"The roots of Christian faith in Genesis" (154 kt)
Tuesday 5th of October 2004
"Isaiah 53 and the despiced Messiah of his despiced people" (144 kt)
Wednesday 6th of October 2004
"The signs of the Messiah" (140 kt)
Thursday 7th of October 2004
"The Meal of the Messiah in Jewish Sources" (143 kt)
THE MESSIAHIN THEOLD TESTAMENTIN THE LIGHT OF RABBINICALWRITINGSCopyright © 1992 Risto Santala |
This book about the Messianic Old Testament prophecies in the Light of Rabbinical Writings has already seen eight Hebrew editions in Israel. It is the first study written in modern Hebrew by a gentile scholar. According to the writer he is making a kind of "Nahson's leap", the first one to jump into the Red Sea at Moses' command. The item is somewhat delicate. The writer is stepping into the lion's den of the Rabbis and into the fiery furnace of the liberal theologians. But he hopes that others will follow him and promote a similar dialogue in the spirit of tolerance and spiritual democracy. The book has been translated e.g. in English, German, Russian, Finnish and Estonian. The Chinese version is forthcoming also.
A certain prominent Arameic scholar wrote to the author saying that
according to his estimation "no such material concerning the identity of our
Lord has hitherto been condensed into such a succinct presentation as this"
You can read the whole book by clicking here:
|
If you
want to buy a printed version of this book in
English or in
Hebrew, you can see |
THE MESSIAHIN THENEW TESTAMENTIN THE LIGHT OF RABBINICALWRITINGSCopyright © 1992 Risto Santala |
This volume follows our presentation of The Messiah in the Old Testament. It
shows the roots of Christian faith in the light of the oldest and
least-censored normative Jewish sources. If the first book was a kind of
"Nahshon's leap", the first one to jump into the Red Sea at Moses' command,
here we already enter the Promised Land. We dive again into the Bible's own
native soil, finding the fulfillment of the Messianic prophecies described
in the first volume. From the point of view of their content and mode of
presentation the Gospels dovetail with the same reasoning typical of the
"Midrash" or synagogue preaching literature. We do see e.g. that the Lord's
Prayer contains phrases and requests from pre-Christian times which have
been preserved in the Jewish prayer literature, and the Holy Communion is to
he understood as a Messianic meal which hints at an eternal perspective.
The originals of these studies written in modern Hebrew have seen in
Israel already several editions. According to the estimation of a prominent
Aramaic scholar "no such material concerning the identity of our Lord has
hitherto been condensed into such a succinct presentation as this."
You can read the whole book by clicking here: |
If you
want to buy a printed version of this book
in English or
in Hebrew, you can see |
PAULTHE MANAND THE TEACHERIN THE LIGHT OF JEWISH SOURCES Copyright © 1995 Risto Santala |
|
Paul - the Man and the Teacher describes the course of the apostle’s life, the influences he received in his childhood, his education at the feet of Gamaliel, and his inner crisis as the opponent of Christianity when he became the Apostle to the Gentiles. From hundreds of little scraps of information there emerges a close-up picture of Paul’s psychology and the foundations of his thinking. The Christian reader can agree with the final conclusion reached by Rabbi Gottlieb Klein: "Thus Paul drew conclusions from his faith. He broke down the fence erected between Israel and the Gentiles. God-fearing Gentiles no longer belong to a secondary system as semi-proselytes and, as it were, an appendage of Judaism. In Christ all are equal -- the bond to Israel must not be severed. No, it should be tied more strongly!"
"When the Jews return to the land of their fathers, they will return
along a bridge of papyrus," says an ancient proverb. In this way they will
return home to their roots. As Christians, we too need to return to the
birthplace of our faith. This book on Paul is intended as a continuation to
the books "The Messiah in the Old Testament in the Light of Rabbinic
Literature" and "The Messiah in the New Testament in the Light of Rabbinic
Literature," by Risto Santala.
You can read the whole book by clicking here: |
If you want to buy a printed version of
this book in English or
in Hebrew, you can see |
THE MIDRASHOF THEMESSIAH The Messiah and His Mealin Midrash Ruth Chapters V, VII and VIIICopyright © 2002 Risto Santala |
The dilemma of Midrashic studies.
Our author Risto Santala found Midrash Ruth while preparing his two main Hebrew books about the Messiah in the Old and New Testaments in the Light of Rabbinical Writings. Midrash Ruth reveals an eternal perspective on the Messianic banquet similar to the Holy Communion in the New Testament. The concepts as "to eat in this world, and in the Messianic age, and in the World to Come", "the bread of the kingdom", the Messiah, who "was wounded for our transgressions", the Messiah who will "rain down manna" upon his people, the discussion concerning Elijah recording our good deeds and "the Messiah and the Holy One subscribing and sealing them" provided imposing spectacles for studying other Rabbinical writings.
You can read the whole book by clicking here: |
If you want to buy a printed version
of this book in English,
you can see |
Publisher of these books in Hebrew and in English: |
The writer of these books: Risto Santala |
|
ûMÿMû
http://www.pihkala.net/Saarnat/Matt16&1-4JoonaanMerkki.pdf
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
Jorma
Pihkala
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
Jorma
Pihkala
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
http://www.pihkala.net/
Saarnoja ja puheita
Vanha testamentti
Matteuksen evankeliumi
Markuksen evankeliumi
Luukkaan evankeliumi
Johanneksen evankeliumi
Muu Uusi Testamentti
Jarmo Mäki-Mikkola:
http://www.teolinst.fi/
Vesa Koivisto:
http://www.teolinst.fi/
Jarmo Mäki-Mikola:
http://www.teolinst.fi/
Jorma Pitkänen:
http://www.teolinst.fi/
Sakari Pöyhönen
http://www.teolinst.fi/
Ilkka Rytilahti
http://www.teolinst.fi/
Petri Kortelahti
http://www.teolinst.fi/
Jarmo Mäki-Mikkola
http://www.teolinst.fi/
Jari Kekäle
http://www.teolinst.fi/
Erkki Koskenniemi
http://www.sley.fi/luennot/
Mikko Tiira
http://www.teolinst.fi/
Matti Salomäki
http://www.teolinst.fi/
Esko Kallio
http://koti.japo.fi/~ekallio/
http://www.teolinst.fi/
Risto Takkinen
http://ylojarvi.seurakunta.
Erkki Ranta
http://www.teolinst.fi/
Matti Väisänen
http://www.lyrs.fi/arkisto/
Pirkko Valkama
http://www.pirkkovalkama.sekl.
www.kp-art.fi/cgi-bin/nayta_tuote.pl?id=258
Pelasta elämä - lahjoita verta!
Safe a life - Donate blood!
ûMÿMû
Äänitiedostoja, hyvää sanomaa, opetusta ja kertomuksia elämästä |
Espoon helluntaiseurakunnan sivustossa esiintyvät äänitiedostot. Uudemmat tiedostot ovat MP3-tiedostoja ja vanhemmat RealMedia-tiedostoja. MP3-tiedostoja voi kuunnella omalla mp3-soittimella tai tietokoneellasi, esim. Windows Media Playerilla. RealMedia-tiedstojen kuuntelemiseen tarvitset ilmaisen RealPlayer-ohjelman (www.real.com). |
Luoja vai sattuma -luennot 4.11.2000 ja 19.11.2000 / RealMedia |
Espoon helluntaikirkossa pidettiin evoluutiokriittiset
luennot otsikolla "Luoja vai sattuma - evoluutiokritiikkiä nykytutkimuksen
valossa". Luennoitsijana on biologian lehtori fil.kand. Esko Syrjäläinen.
|
Jumalan valtakunnasta arjessa ja työelämässä, Risto Huvila, 61 min, 13.2.2008 |
Tunnettu evankeliumin julistaja Billy Graham on sanonut: "Uskon, että yksi seuraavista suurista Jumalan liikkeistä tulee tapahtumaan uskovien kautta työpaikoilla." Risto Huvila käsittelee puheessaan Jeesuksen todistajina olemista työelämän keskellä. |
Raamattu, Valter Luoto, 50 min, 8,6 Mt, MP3, 27.1.2008 |
Onko Jumala olemassa? Kalevi lehtinen, 50 min, 6,7 Mt, MP3, 1.10.2006 |
Rovasti Kalevi Lehtisen puhe Otahallissa Espoon ja Kirkkonummen yhteisestä Jumala Voi -kampanjassa. Lehtinen käsittelee aihetta Jumalan olemassaolosta ja aloittaa tuomalla esiin klassisia todisteita Jumalan olemassa olosta. |
Puheita Jumala Voi -kampanjasta Otahallissa 1. - 15.10.2006 |
Anne Pohtamo 8.10.2006, MP3, 17
min, 8 Mt |
Kalevi Lehtinen evankeliointikoulu, 20. - 21.9.2006 |
Kalevi Lehtinen
opettaa evankelioinnista. Koulutus liittyi osana syyskuun 2006 Jumala Voi
-kampanjaan Espoossa. Koulutustapahtuma pidettiin Espoon helluntaikirkossa. |
Minä uskon Jumalaan, maan ja taivaan Luojaan 33 min, 5.7 Mt, MP3, äänitetty 11.9.05 |
Espoon helluntaiseurakunnan pastori Mikko Sinivirta käsittelee luomisuskoa ja evoluutiota. Mikko puhuu miten luominen kertoo meille elämän arvosta. Evoluutio ja luominen ovat kilpailevia selityksiä elämän synnylle, joilla on suuri vaikutus siihen mitä me ajatellaan elämän arvosta. |
Miksi Jumala sallii kärsimyksen? 40 min. 4,6 Mt, Realmedia |
Espoon helluntaiseurakunnan nuorisopastori Mikko Sinivirta käsittelee haastavaa aihetta kärsimyksestä. Kärsimyksen ongelma käydään määrätietoisesti läpi eri näkökulmista ja kaihtamatta omakohtaisia kokemuksia. Puheessaan Mikko Sinivirta onnistuu antamaan vastauksia moniin kipeisiin kysymyksiin. Puhe pidetty Espoon helluntaikirkossa 12.9.04. Kuuntele tai talleta |
David Wilkersonin puhe kesäkuussa 2001 Helsingin Saalem / 4,7 Mt, 40 min, RealMedia |
Puheessaan Wilkerson käsittelee kärsimyksen ongelmaa hyvin raittiilla tavalla uudesta näkökulmasta. David Wilkerson on New Yorkin Time Square Churchin pastori. Hänet tunnetaan laajemmin kirjasta "Juokse poika juokse" ja elokuvasta "Risti ja linkkuveitsi". Kuuntele puhe suoraan internetistä: kuuntele tai tallenna kovalevyllesi ja kuuntele. |
Tapani Suonnon puhe 2.12.01 Espoon helluntakirkossa / 47 min, 5,5 Mt, RealMedia |
Stefanuslähetyksen Juhani Huotarin haastattelu 8.11.2000. Aiheena kärsivä vainottu seurakunta |
Osa 1: Mikä on Stefanus-lähetys ja Marttyyrin Ääni?
(5 min, RealMedia) Juhani Huotari:
"KGB pidätti minut ... Lupasin Jumalalle lähteä tähän tehtävään, jos pääsen
KGB:n toimistosta ulos." Kuuntele lisää tiedostosta. |
Se ainoa oikea käännös? -luennot 21.1.2001 ja 28.1.2001 / RealMedia |
Espoon
helluntaikirkossa pidetyt luennot Suomalaisista raamatunkäännöksistä,
käännösperiatteista ja Raamatun kielikuvista kuunneltavissa äänitiedostoina. ûMÿMû |
Pekka Reinikainen
Risto Santala
Kallis Hunajan Pisara
Tapani Suonto
Raamattuavain
Raamattuavain Extra
Suolapala
Mailis Janatuinen
Raamattuluentoja
Radioraamattukoulu
Suomen Raamattuopisto
Saarnaindexi
Saarna.net
Saarnatuoli
koko
sivusto
NetMission Streaming
Nauhoituksia
Porvoon Filadelfiakirkko
Espoon Helluntaikirkko
Turun Helluntaiseurakunta
Kouvolan Helluntaiseurakunta
Kouvolan Vapaaseurakunta
NetMissionin ääniarkisto
Alajärven Vapaaseurakunta
Espoon Vapaaseurakunta
Lahden Vapaaseurakunta
Turun
Vapaaseurakunta
Huittisten Vapaaseurakunta
Juho Koivumäki ym. (Etusivu)
Xrossradion puheita
Helsingin Saalemin puheita
Savonlinnan Helluntaiseurakunta
Anjalankosken helluntaiseurakunta
Opetuksia eri aiheista
Sanaa koneeseen
Mediakeskus(SRO)
Sana ja Ylistys
Taivaan ja Maan Väliltä
Kristillinen Keskus
Pasi Turunen
Pasi Turunen
Petri Mäkilä
Hannu Grönroos
Vaasanseurat
Radiokirkko
SRK:n suviseurapuheita
David Wilkerson
Steve Hill
Markku Koivisto (2003-2004)
Markku Koivisto (uusimmat)
Riku Rinne
Operaatio Mobilisaatio
Jari Tasanen
Elävä Sana -seurakunta
Elävä Usko
-seurakunta
Rauno Kokkola
Mauri Viksten
Mauri Viksten ym.
Jukka Rokka ym.
Järvenpään vapaaseurakunta
Helsingin Ankkuriseurakunta
STLK:n saarnoja
Risto Relander
Juha Haatanen
Puheita
Hannu Melaluoto
Antero "Mooses" Laukkanen
Hannu Vaurula
RistihinRastihin (SLEY)
Katumuspsalmit
Vähä Katekismus
Svebeliuksen Katekismus
Kyösti Malmirae
Juha Ketola
Seppo Pehkonen
Suomen
Evankeliumikoulu
Rock'n Rollin Maailma
Tukholman profetia
Paavo Hiltunen
Rivers of Eden
Saarnoja englanniksi |
David Wilkerson
EICF
Online Sermons
Sermons Online
SermonAudio
FireontheAltar
Brownsville Revival Sermons
Sermonindex
William Branham
Sermons
Crosswalk
Charles
Swindoll
Hal Lindsey
Tommy Tenney
Michael Howard
Perry Stone
Mike Bickle
Reinhard Bonnke
Trumpet Sounds
A.W. Tozer
Greg Laurie
OnePlace
Winkie Pratney
Faith Library
Aimee Semple McPherson
John S.Torell
Billy Graham
saksalaisia saarnoja
Israel |
Israel-Apu
Reino
Savolan sivut
ICEJ
Israelin Ystävät
Karmel-yhdistys
Benjamin
Turkia
The Temple Mount in the News
The Temple Institute
Yad Vashem
Israel National News
Prophecy Update
100 fulfilled Bible prophecies
David Dolan
The Messianic Prophecy..
Ministry to Israel
Branch
of David
Beit HaShofar
Synagogue
Hebraic Roots of
Christianity
Rabbinical Writings & Messiah
Yeshuat Yisrael
Gratefully Grafted Ministries
Israel
Ministry of Tourism
JewishBroadcast
Israel Radio English News
Christians and Jews
Helping
Israel
The
Heritage House
Jewish Virtual Library
JewishEncyclopedia
MyJewishLearning
About Judaism
Judaism 101
Virtual Jerusalem
MaozIsrael
Kristillisiä palvelimia |
NetMission
Helluntaiseurakunnat
Radikaali
Vapaakirkko
Vapaaseurakunnat
Baptistiyhdyskunta
Metodistikirkko
Ortodoksinen kirkko
Uskon Kilpi
Patmos
Raamattu Puhuu
RP seurakunnat
Avaimia Raamattuun
Kansan
Raamattuseura
Evl
Evl seurakunnat
SLEY
Tunnustusfoorumi
STI
Aikacenter
Kotisatama
OM
Seurakuntien yhteys
Born Again Christian
Spirit and Truth
True Vine
Revival Supersite
FGBMFI
Katolinen
kirkko
Adventtikirkko
Uskonto Suomessa
Gospelcom
OnePlace
ChristiansUnite
Christian Web Site
JesusFolk
MessianicLinks
HIS-Net
Christian
Search Site
New Advent
CrossSearch
Encyclopedia
Touro College
WorldWideWarriors
Islamopas.net
MavenSearch
Kristillisiä lehtiä |
Uusi Elämä
Elämään
Elämä ja Valo
Ristin Voitto
Hyvä Sanoma
Airut
Uusi Tie
Kotimaa
Avainmedia
Stefanus Viesti
Raportti
Sana
Kirkko&Kaupunki
Ajan
Fakta
Kulmakivi
Perusta
Kappelin Kaikuja
Sisarenpoika
Concordia
(Concordia
ry)
Pyhäkön lamppu
Länsi-Suomen Herännäislehti
Sytyke
A&O
Raamattu Kansalle
Sanansaattaja
Päivämies ym.
Hengellinen kuukauslehti
Sotahuuto
VOICE-lehti
Nuotta
Näky
Kotimaan evankeliointi
Luterilainen
Rukousystävä
Kotkan Siivet
Kylväjä
Ilouutiset
The
Messianic Times
Family Restoration Magazine
JoelNews
Charisma
Magazine
JHMagazine
Dagen
Web-evankeliointiin |
Jumala rakastaa sinua
Isän rakkauskirje
Chick Publications
10 reasons to believe
Online web evangelism
This Was Your Life!
Herätysseuran kirjapaino
Taivas-miten sinne päästään?
Terveystieto/ Vaihtoehtohoidot
Valhe - faktaa uskomushoidoista
Raamattuja |
Raamattu (1933/38/92)
Biblia
Raamattu ja Biblia
UT,Ps. ja San. luettuna
Raamattua puhuttuna
Nopea Raamatunhaku
Raamatunhaku
Raamattu
Raamattu (92) luettuna
Raamattu.org
Finnish Pyhä Raamattu
e-Sword
Online Bible.org
Jumalan Kansan Pyhä..
Raamattu Kansalle
Bible Crosswalk
Audio Bible
The
Bible in MP3
BibleGateway
Restored Name
Childrens Bible
Jewish Bible
KJV-RSV
King
James Version
The New Testament
Bible Online
Online Bibles
Leegotestamentit
ûMÿMû
Raamattutunteja - Bible lessons- Sermon notes
Sananselitystä - Expository preaching
Tom Ruhkala
John MacArthur Jr. Grace to you church
Born Again
John 3:1-8 Tom Ruhkala
There was a man of the Pharisees named Nicodemus, a ruler of the Jews. This man came to Jesus by night and said to Him, "Rabbi, we know that You are a teacher come from God; for no one can do these signs that You do unless God is with him." Jesus answered and said to him, "Most assuredly, I say to you, unless one is born again, he cannot see the kingdom of God." Nicodemus said to Him, "How can a man be born when he is old? Can he enter a second time into his mother's womb and be born?" Most assuredly, I say to you, unless one is born of water and the Spirit, he cannot enter the kingdom of God. That which is born of the flesh is flesh, and that which is born of the Spirit is spirit. Do not marvel that I said to you, 'You must be born again.'" (vs. 1-7).
Jesus said, "You must be born again." He was speaking to Nicodemus ) a religious man and a teacher of the Jews. The Jews were very religious. They had many rituals. The Pharisees strictly observed many, many religious rules and laws. They thought they were better than all others. They thought they were in God’s kingdom. Jesus said: "No, no! Unless you are born again, you cannot even see the kingdom of God!"
Many religious people are going to hell. They have rituals and traditions, but they have never been born again from above. Religious rituals are only external. They cannot touch man’s sin. Man must be changed deep inside. If a man is ever going to get to heaven, he must be cleaned deep inside, because that is where the sin problem is. This renewal is what Jesus called, "the new birth."
Nicodemus would have to be born again. This meant that he was in the wrong family. He would have to be born into God’s family. The natural birth puts men into Satan’s family. The only way to get into God’s family is to be born again. The Bible says that we are by nature "children of wrath" (Eph. 2:3), that the devil is our father (John 8:44), and that we are under "the power of Satan" (Acts 26:18). Man’s sinful nature shows itself all too often. The daily newspaper reports the results of man’s sinful nature. Man is a sinner by nature and by choice. He needs to be changed radically to be fit for God’s kingdom.
You cannot join God’s kingdom, like joining a church. You cannot buy membership in God’s kingdom by doing good works. Salvation is free gift. For by grace you have been saved through faith, and that not of yourselves; it is the gift of God, not of works, lest anyone should boast (Eph. 2:8-9). You cannot get in to the kingdom by promising to do better. You can’t do better. You are a sinner. You must be born again.
Jesus was telling Nicodemus that he had to start all over again. This meant that all Nicodemus’s good works counted for nothing! All his accomplishments and good efforts up to that point were rejected by God. If you are not born again, you haven’t done anything acceptable to God yet. Without the new birth nothing can be accomplished for God. But we are all as an unclean thing, And all our righteousnesses are like filthy rags; We all fade as a leaf, And our iniquities, like the wind, Have taken us away (Isa. 64:6). The new birth is not just adding something to what you already have. You have nothing in God’s sight except "filthy rags." You will have to start all over from the beginning. You will have to be born again!
This was hard for Nicodemus to understand. He thought he was too old to start all over again. He said: How can a man be born again when he is old? Can he enter a second time into his mother’s womb and be born? (v. 4). No, no! Jesus explained: That which is born of the flesh is flesh, and that which is born of the Spirit is spirit. Do not marvel that I say unto you, ‘You must be born again.’ (v. 6-7). The new birth is not a physical birth. It is a birth by God’s Spirit. It comes from above. You are never too old to be born again. Nicodemus was old, but he was not too old. If you become humble before God, you can be born again. Jesus just kept repeating: "You must be born again."
Jesus was telling Nicodemus that he had to become like a little baby. Anyone who wants to get into God’s kingdom must humble himself and become like a little baby. Jesus said: Assuredly, I say to you, unless you are converted and become as little children, you will by no means enter the kingdom of heaven (Matt. 18:3). This is terribly humiliating for proud people. Nicodemus would have to start at the bottom, as a baby in God’s family. It did not matter that he was a religious leader. It does not matter who you are, you have to become like a little baby again if you want to enter the kingdom of God.
This would be very hard for Nicodemus to do. He would have to admit that he was wrong all his life. They had set up a religious system and followed their rules strictly, but it did them no good at all. They had been far from God. Proud people don’t like to admit they are wrong and start all over again. Old people do not like to humble themselves and become like little babies. But that does not matter. Jesus just kept repeating to Nicodemus: "You must be born again!"
Some read these words and see water here: Unless one is born of water and of the Spirit, he cannot enter the kingdom of God (v. 5). They say: "Aha, baptism! Jesus is saying you must be baptized." No, no, no! The new birth is not that easy. Jesus is talking about a new birth, not a new ritual! Christian rituals cannot save you now any more than Jewish rituals could save the Jews then. You can go through ritual after ritual and never be born again. All rituals are external. They don’t get to the root of the problem. Man’s problem is deep inside. There is a place for Christian baptism after the new birth, but it is not to get salvation.
This verse is teaching that the Holy Spirit is like water in some ways. Just as water washes away dirt, the Holy Spirit washes away sin and renews. The new birth is, not by works of righteousness which we have done, but according to His mercy He saved us, through the washing of regeneration and renewing of the Holy Spirit (Titus 3:5). No, the new birth is not accomplished through baptism. It is accomplished by the "washing of regeneration and renewing of the Holy Spirit."
The new birth resembles the natural birth in some ways. First of all, the new birth is a basic and fundamental change. Therefore, if anyone is in Christ, he is a new creation; old things are passed away; behold, all things have become new (2 Cor. 5:17). The new birth is not just adding something to what you already have. You have nothing but filthy rags in God’s sight. The change in man when he is born again is so basic that he becomes a "new creation." You become a new person with a totally new nature.
The new birth is also like the natural birth in that it is a permanent and irreversible change. Old things have passed away; behold, all things have become new (2 Cor. 5:17b). The born again person gets new desires. He begins to think in a new way. He makes new friends. He gets a new religion and a new church. He gets a whole new life! The old is passed away. All things become new.
Then, the new birth is like the natural birth, because it happens instantaneously. Of course, there is a period of preparation, just like a healthy pregnancy. But when the new birth occurs, it is completed in a very short time. The new birth is not a long process. You are either born again or you are not. No one is in transition. No one is partly saved and partly not. The new birth takes place in a split second.
Now some of you are wondering: "Am I born again?" If you have to wonder about it, then you are not. The new birth is so distinctive and so life changing that you would know for sure. If you are born again you probably remember the time and place and the circumstances.
It is my job to ask people spiritual questions. I often ask people this question: "Are you a Christian?" They generally say: "Yes, of course!" Then I say: "When did you become a Christian?" They often think for a moment and say: "I don’t know. I suppose I have always been a Christian." If you have always been a Christian, then you have never been a Christian, and you are not one now. Nobody has always been a Christian. You have to be born again into God’s family to be a Christian. Jesus said you have to be born again to even see the kingdom of God.
The next question you may be asking yourself is this: "I fear I have never been born again. What should I do?" There is really nothing you can do. You can’t become born again by praying or trying harder. In fact, there is no human device that will accomplish the new birth. That which is born of the flesh is flesh, and that which is born of the Spirit is spirit (v. 6). The new birth is not in your control.
The Spirit of God, who accomplishes the new birth, is like the wind. No one can control the wind. The wind blows where it wishes, and you hear the sound of it, but cannot tell where it comes from and where it goes. So is everyone who is born of the Spirit (v. 8). You cannot see the Holy Spirit any more than you can see the wind. Both come when and where they please. Both are independent and sovereign. You cannot put the wind in a box. You cannot make it blow or make it stop. It blows where it wishes.
You can only see the effects of the wind. You can hear the sound of it. You can see the effects of the Holy Spirit, too. When the Gospel of Jesus Christ is made clear, the Holy Spirit goes to work. Here are some of the effects of the Holy Spirit: First, people have a deep awareness of their sin. Some cry tears of repentance. Second, you get a clear understanding of God’s will. God wants you to admit you have been wrong until now. Third, you know that God wants you to change. There is a burning in your heart. Fourth, you know you should repent. You become overwhelmed by an urgency to take action. The power of God breaks down all human resistance. I have seen grown men cry like little babies when God’s Spirit pierced their hearts.
You will have to be born again to enter the kingdom of God. Jesus died to take away your sins. The penalty for sin is death, but Jesus paid that penalty for every repentant sinner. And He rose again from the grave. When you come to Him as a little child, by faith, He will save you.
There are no short cuts into God’s kingdom. Nothing can substitute for the new birth. The new birth is not just one of several options. It is the only way into God’s kingdom. If you are ever going to see the kingdom of God, you will have to be born again by the Spirit of God. Nicodemus said: "How can these things be?" It is a miracle. Nicodemus was a religious man. He should have known, but he didn’t. He had religion, but he didn’t have salvation. He had to be born again and likewise everyone who ever enters God’s kingdom.
International Baptist Church
Uudestisyntynyt
Johannes 3:1-7 Tom Ruhkala
Jeesus sanoi: “Teidän täytyy syntyä uudesti.” Hän puhui Nikodeemukselle uskonnolliselle miehelle ja juutalaisten opettajalle. Juutalaiset olivat hyvin uskonnollisia. Heillä oli paljon rituaaleja. Fariseukset noudattivat monia, monia uskonnollisia sääntöjä ja lakeja hyvin tarkasti. He luulivat olevansa parempia kuin kaikki muut. He luulivat olevansa jo Jumalan valtakunnassa. Jeesus sanoi: “Ei, ei! Ellet sinä synny uudesti ylhäältä, et voi edes nähdä Jumalan valtakuntaa!”
Monet uskonnolliset ihmiset ovat matkalla helvettiin. Heillä on rituaaleja ja perinteitä, mutta he eivät ole koskaan syntyneet uudesti ylhäältä. Uskonnolliset rituaalit ovat vain ulkonaisia. Ne eivät kosketa ihmisen syntiin. Ihmisen täytyy uudistua syvältä sisältä. Jotta ihminen pääsee taivaaseen, hänen täytyy puhdistua syvältä sisältä, koska siellä syntiongelma on. Tämä uudistus on sitä, mitä Jeesus kutsui “uudestisyntymiseksi”.
Nikodeemuksen oli synnyttävä uudesti ylhäältä. Se tarkoitti, että hän kuului väärään perheeseen. Hänen oli synnyttävä Jumalan perheeseen. Luonnollinen syntymä asettaa ihmiset Paholaisen perheeseen. Ainoa tie Jumalan perheeseen on uudestisyntymisen kautta. Raamattu sanoo, että me olemme “luonnostamme vihan lapsia” (Ef 2:3), että perkele on meidän isämme (Joh 8:44), ja että me olemme Saatanan vallan alla (Apt 26:18). Ihmisen synnillinen luonto näyttäytyy aivan liiankin usein. Sanomalehti kertoo meille päivittäin ihmisen synnillisen luonnon seurauksista. Ihminen on luonnostaan syntinen myös valinnan kautta. Hänen täytyy muuttua perinpohjaisesti ollakseen sovelias Jumalan valtakuntaan.
Jumalan valtakuntaan ei voi liittyä niin kuin kirkkoon. Jumalan valtakuntaan ei myöskään voi ostaa jäsenyyttä tekemällä hyviä tekoja. Pelastus on ilmainen lahja. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta se on Jumalan lahja ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (Ef 2:8-9). Jumalan valtakuntaan ei pääse lupaamalla olla parempi. Et voi olla parempi. Olet syntinen. Sinun täytyy syntyä uudestaan.
Jeesus oli kertomassa Nikodeemukselle, että tämän oli aloitettava kaikki uudestaan alusta. Tämä merkitsi sitä, että kaikki hänen hyvät tekonsa yhteenlaskettuna olivat nolla! Jumala oli hylännyt kaikki hänen siihen astiset saavutuksensa ja hyvät yrityksensä. Jos sinä et ole uudestisyntynyt, sinä et ole tehnyt vielä mitään hyväksyttävää Jumalalle. Ilman uutta syntymää kaikki saavutukset ovat kelvottomia Jumalalle. Kaikki me olemme kuin saastaiset, ja niinkuin tahrattu vaate on kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niinkuin tuuli (Jes 64:6). Uusi syntymä ei tarkoita, että lisäät jotakin siihen, mitä sinulla jo on. Sinulla ei ole muuta kuin “tahrattuja vaatteita” Jumalan silmissä. Sinun on aloitettava kaikki aivan alusta. Sinun täytyy syntyä uudestaan!
Tämä oli Nikodeemukselle vaikea ymmärtää. Hän piti itseään liian vanhana aloittamaan uudestaan. Hän sanoi: Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä? (j. 4). Ei, ei! Jeesuksen täytyi selittää: Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä (j. 6-7). Uusi syntymä ei ole fyysinen syntymä. Se on syntymä Jumalan Hengen kautta. Se tulee ylhäältä. Et ole koskaan liian vanha syntymään uudesti. Nikodeemus oli vanha, muttei liian vanha. Jos tulet Jumalan luokse nöyränä, sinä voit syntyä uudesti. Jeesus vain toisti uudelleen: “Teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”
Jeesus kertoi Nikodeemukselle, että hänen täytyi tulla pienen lapsen kaltaiseksi. Joka tahtoo päästä Jumalan valtakuntaan, sen on nöyrryttävä ja tultava pienen lapsen kaltaiseksi. Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan (Matt 18:3). Tämä on kauhean nöyryyttävää ylpeille ihmisille. Nikodeemuksen oli aloitettava aivan alusta, pienenä lapsena Jumalan perheessä. Sillä ei ollut mitään väliä, että hän oli uskonnollinen johtaja. Sillä ei ole väliä, kuka sinä olet. Sinun täytyy tulla jälleen pienen lapsen kaltaiseksi, jos tahdot päästä Jumalan valtakuntaan.
Tämä oli Nikodeemukselle erittäin vaikeaa. Hänen täytyi myöntää olleensa väärässä koko elämänsä ajan. Juutalaisten uskonnolliset johtajat olivat luoneet uskonnollisen järjestelmän ja noudattaneet tiukasti sääntöjään, mutta se ei auttanut heitä ollenkaan. He olivat kaiken aikaa kaukana Jumalasta. Ylpeät ihmiset eivät helposti myönnä olevansa väärässä ja aloita kaikkea uudestaan. Vanhat ihmiset eivät helposti nöyrry ja tule lasten kaltaisiksi. Mutta sillä ei ole mitään väliä. Jeesus vain toisti yhä uudestaan Nikodeemukselle: “Teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä!”
Jotkut lukevat tekstin ja huomaavat, että siinä on vettä: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan (j. 5). He sanovat: “Ahaa, kaste! Jeesus sanoo, että meidän täytyy käydä kasteella.” Ei, ei, ei! Uusi syntymä ei ole niin helppoa. Jeesus puhuu uudesta syntymisestä, eikä uudesta rituaalista! Kristilliset rituaalit eivät pelasta sinua nyt sen enempää kuin juutalaisten rituaalit pystyivät pelastamaan juutalaisia tuolloin. Voit läpikäydä rituaalin rituaalin perään ilman, että koskaan uudestisynnyt. Kaikki rituaalit ovat ulkonaisia. Ne eivät pureudu ongelman ytimeen. Ihmisten ongelma on syvällä sydämen sisällä. Kyllä, kristilliselle kasteelle on sija uudestisyntymisen jälkeen, mutta ei suinkaan pelastuksen saavuttamiseksi.
Tämä jae opettaa, että Pyhä Henki on jollakin tavalla niin kuin vesi. Samoin kuin vesi pesee pois lian, samoin Pyhä Henki pesee pois synnin ja uudistaa. Uusi syntymä tulee ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson [pesemisen] ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta (Tiit 3:5). Ei, uusi syntymä ei tule vesikasteen kautta. Se tulee uudestisyntymisen pesemisen ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
Uusi syntymä muistuttaa jossakin määrin luonnollista syntymää. Ensinnäkin, se on perinpohjainen ja olennainen muutos. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut (2 Kor 5:17). Uusi syntymä ei merkitse vain jonkin lisäämistä siihen, mitä sinulla jo on. Muutos ihmisessä hänen syntyessään uudestaan on niin perinpohjainen, että hän tulee “uudeksi luomukseksi”. Hän tulee uudeksi ihmiseksi, jolla on uusi luonto.
Uusi syntymä on myös toisessa mielessä niin kuin luonnollinen syntymä, sillä se on pysyvä ja peruuttamaton. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut (2 Kor 5:17b). Uudestisyntynyt saa uudet halut. Hän alkaa ajatella uudella tavalla. Hän saa uudet ystävät. Hän saa uuden uskonnon ja uuden seurakunnan. Hän saa kokonaan uuden elämän! Vanha on kadonnut. Kaikki on uudistunut.
Lisäksi uusi syntymä on kuin luonnollinen syntymä, koska se tapahtuu nopeasti. Tietenkin siihen kuuluu valmistautumisen aika, niin kuin raskaus kuuluu lapsen synnyttämiseen. Mutta kun uusi syntymä tapahtuu, se tapahtuu silmänräpäyksessä. Uusi syntymä ei ole pitkä prosessi. Sinä joko olet uudestisyntynyt tai et ole. Kukaan ei ole puolivälissä. Kukaan ei ole osaksi pelastunut ja osaksi ei. Uusi syntymä on äkillinen. Jotkut jo miettivät: “Olenko minä uudestisyntynyt?” Jos sinun täytyy miettiä sitä, sitten sinä et ole. Uusi syntymä on niin selvä ja niin elämän muuttava, että sinä tietäisit sen varmasti. Jos sinä olet uudestisyntynyt, sinä todennäköisesti muistat sen ajan, paikan ja olosuhteet.
Minun työni sisältää hengellisten kysymysten kysymistä ihmisiltä. Usein kysyn seuraavasti: “Oletko sinä kristitty?” Ihminen yleensä vastaa: “Olenpa tietenkin!” Sitten minä kysyn: “Milloin sinä tulit kristityksi?” He usein miettivät ja vastaavat: “En minä tiedä. Olen kai aina ollut kristitty.” Jos sinä olet aina ollut kristitty, niin sinä et ole koskaan ollut kristitty, etkä vielä ole. Kukaan ei ole aina ollut kristitty. Sinun täytyy syntyä uudestaan Jumalan perheeseen ollaksesi kristitty.
Seuraava kysymys, joka saattaa tulla mieleesi, on tämä: “Minä pelkään pahoin, etten ole uudestisyntynyt. Mitä voin tehdä?” Et oikeastaan voi tehdä mitään. Et voi syntyä uudestaan rukoilemalla tai yrittämällä kovemmin. Itse asiassa, ei ole mitään inhimillistä keinoa, millä voidaan saavuttaa uusi syntymä. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki (j. 6). Uusi syntymä ei ole sinun hallinnassasi.
Jumalan Pyhä Henki, joka saa aikaan uuden syntymän toimii tavallaan niin kuin tuuli. Kukaan ei voi hallita tuulta. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt (j. 8). Et voi nähdä tuulta, etkä Pyhää Henkeä. Molemmat kulkevat missä hyvänsä tahtovat. Molemmat ovat itsenäisiä ja kaikkivaltaisia. Ei voi sulkea tuulta laatikkoon. Et voi saada sitä puhaltamaan, etkä voi pysäyttää sitä. Se puhaltaa, missä tahtoo.
Voit ainoastaan havaita tuulen vaikutukset. Sinä kuulet sen huminan. Voit myös havaita Pyhän Hengen vaikutukset. Kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on esitelty selkeästi, Pyhä Henki alkaa työskennellä. Tässä on joitakin Pyhän Hengen vaikutuksia: Ensin ihminen tulee syvästi tietoiseksi synnistään. Jotkut itkevät katumuksen kyyneleitä. Toiseksi tulee selvä ymmärrys Jumalan tahdosta. Jumala haluaa sinun myöntävän olleesi väärässä tähän asti. Kolmanneksi sinä tiedät, että Jumala haluaa sinun muuttuvan. Sydämessäsi on polte. Neljänneksi sinä tiedät, että sinun pitäisi kääntyä. Jumalan voima rikkoo kaiken inhimillisen vastustuksen. Olen nähnyt isojen miesten purskahtavan itkuun kuin pikkulapsi, kun Jumalan Henki pistää heidän sydämiinsä.
Sinun täytyy syntyä uudesti ylhäältä päästäksesi Jumalan valtakuntaan. Jeesus kuoli ottaakseen pois sinunkin syntisi. Synnin rangaistus on kuolema, mutta Jeesus maksoi hinnan jokaisen syntisen edestä. Hän myös nousi haudasta. Kun tulet Hänen luokseen pikku lapsena, uskon kautta, niin Hän pelastaa sinut.
Oikoteitä Jumalan valtakuntaan ei ole. Mikään ei voi korvata uudestisyntymää. Uusi syntymä ei ole vain yksi vaihtoehto monista. Se on ainoa tie Jumalan valtakuntaan. Jos sinä ikinä haluat nähdä Jumalan valtakunnan, niin sinun on synnyttävä uudestaan Jumalan Hengen kautta. Nikodeemus sanoi: Kuinka tämä voi tapahtua? (j. 9). Se on ihme. Nikodeemus oli uskonnollinen mies. Hänen olisi pitänyt tietää, mutta hän ei tiennyt. Hänellä oli uskonto, muttei pelastusta. Hänen täytyi syntyä uudesti ylhäältä ja samoin jokaisen, joka haluaa mennä sisään Jumalan valtakuntaan.
Good Man or Deceiver?
John 7:1-13 Tom Ruhkala
Chapter seven records the beginning of intense hatred toward Jesus. He claimed to be God and the Jews hated Him. He was rejected in Judea, so He went to Galilee. Chapter six records His miracles in Galilee and His rejection there. Everywhere He went, they loved His miracles but rejected His claims. The intense hatred of Jesus finally led to His arrest and crucifixion five months later. In this chapter we see the scene being set for Jesus’ crucifixion.
The first verse refers back to the previous chapter. It says: “And after these things Jesus was walking in Galilee.” Seven months have now passed since He fed the multitudes. He spent two days with the multitudes and the remaining seven months with His 12 disciples. His most important work was not feeding the multitudes. His most important work was training His disciples. They would be the ones responsible to take the gospel message on when He was gone. Jesus did not emphasize mass meetings, but rather discipleship. The great commission says: “Make disciples...baptize them...and teach them.” Of course, it is good when a lot of people come to hear the preaching of the gospel. There must be some saved to teach. However, Jesus spent most of His time teaching the believers rather than trying to win the unbelievers.
The strength of a church is not in the size of its membership, but in the strength and depth of its disciples. It is fairly easy to get a crowd. All you have to do is advertise healing meetings. But it takes time and patience to make disciples. Disciples have to be taught. You have to be willing to pour your life into theirs. You must reproduce yourself in someone else’s life. That is what Jesus did to His 12 disciples. There is no substitute for it. It is not enough to sweep through an area and hold mass meetings and then leave the babes in Christ to forge for themselves in a world that is hostile to Christ. Evangelism is important, but teaching is more important.
It was time for the feast of booths in Jerusalem. Jesus’ brothers wanted Him to go up to the feast. They said: “Go into Judea... show yourself to the world” (v. 3-4). Jesus had four half-brothers. Their names are recorded in Matthew 13:55: James, Joseph, Simon, and Judas. They were half-brothers because they had the same mother, but Jesus was conceived by the Holy Spirit. It is not clear why they wanted Jesus to go up to the feast. It was not because they believed in Him. They did not. Later James and Judas believed. They each wrote a book in the Bible which are named after them. Jesus’ brothers probably wanted Jesus to go up to the feast because they knew that the success of Jesus’ ministry depended on His acceptance at Jerusalem. Jerusalem was the key. If they received Him there, He would be established as king. Galilee was considered the backwoods of Israel. Jesus’ brothers probably reasoned that, if Jesus becomes king; then we as His brothers will be great, too. Beware of reasoning by the world’s principles. Jesus was not looking for the approval of this sinful world. He did not come to gain popularity as a politician. He came to reprove the world of its sin.
Even Jesus’ brothers totally misunderstood Him. They grew up with Him. They thought they knew Him, but they did not. Many people think they know Jesus, but they don’t. They don’t consider themselves unbelievers, but they are. Have you seriously considered your personal relationship to Jesus? You might be surprised to find you really don’t know Him at all. Jesus’ brothers had more opportunities to believe in Him, but they were in the same crowd of unbelievers.
Of course, Jesus did not go up to the feast when they wanted; neither did He go up for the reason they wanted. His time to become king had not yet come. He never let unbelievers force His actions. He said: “My time is not yet at hand, but your time is always opportune. The world cannot hate you; but it hates Me because I testify of it, that its deeds are evil. Go up to the feast yourselves; I do not go up to the feast because My time has not yet full y come” (v. 6-8). Jesus was operating on a divine timetable. He did not come into the world until exactly the right moment, and He was not going to leave the world until exactly the right moment. God has pre-written history. When the right time comes He will act, but not before. Sometimes we wait a long time for God to answer our prayers. It seems like God has forgotten us. He is just waiting for the right time to act in our lives. We must be patient.
The time of unbelievers is their own. They can come and go as they please. They have no purpose in life except to fill their own desires. Nobody is going to bother them. Nobody is going to persecute them for doing good. The world loves its own. Their time and actions are all wasted anyway. They are part of this worl0 system. There is only one time set for them – their death. They will keep that appointment.
The only life that counts for God is the life of a Christian. When a person is saved, He is responsible to live for God. We are told to redeem the time. Every moment we live should be lived for the glory of Christ. When our time comes God will take us. That time may come sooner than we think. Until then, whether long or short, we have work to accomplish. Our hours and our minutes belong to God.
Jesus talked about sin. The world hated Him and was trying to kill Him because He revealed their sins. When we live the Christian life and denounce sin, the world will hate us, too. Jesus said: “If you were of the world, the world would love its own; but because you are not of the world, but I chose you out of the world, therefore the world hates you” (Jn. 15:19).
You can judge the value of your service for Christ by how much sinners hate you. Christians suffer persecution. Paul wrote: “All that will live godly in Christ Jesus shall suffer persecution” (2 Tim 3:12). If you are a Christian and not suffering persecution, you are probably not living godly. The more your life resembles Christ, the more you will be hated by the world. This is a fact that most preachers do not talk about in their effort to persuade people to believe in Christ, but it is true. If you flow along smoothly with this evil world you are not doing God’s will. Satan is waging spiritual warfare with God’s people everyday. If you are not revealing sin and struggling for the truth, you are losing the battle. We face opposition here. Sinners send me hate letters and curse me on the telephone. Many have tried to discourage us from doing our work. It must mean that we are doing something right. Otherwise, why would they oppose us.
Before you can ever expect to serve Christ you must obey His command to be separated from the world: “You adulteresses, do you not know that friendship with the world is hostility toward God? Therefore whoever wishes to be a friend of the world makes himself an enemy of God” (James 4:4). It is not possible to be a friend of the world and a friend of God at the same time. You have to choose who you want to serve – God or the world. You cannot serve both.
When the time was right Jesus went up to the feast (v. 10). He came into the world to suffer and die. He did not go up at the will of His brothers. He waited until the right time and then He went up in the right way. He went secretly because the Jews were seeking to kill Him. He would let them take Him, but not until the right time and in the right way.
The accepted religion of the people has always had a hellish hatred for Jesus (v. 11). It is the same today, though it may be more disguised. The religious leaders today reject the Jesus of the Bible and create their own Jesus. They talk about God’s love but not about His hate toward sin and His punishment of sinners. When you talk about sin like Jesus did the religious hypocrites and the world hates you because it reveals their hypocrisy. The accepted religion is part of the world that hates God. True religion is never accepted by the masses.
In fact, religious leaders generally lead the fight against Christ and His people. The Jewish leaders wanted to kill Jesus even more than the people. The Jewish religious leaders were very clever in organizing and inciting persecution of Jesus. We have noticed that the religious leaders generally oppose the gospel more than others.
Some of the people thought Jesus was a good man, but they were afraid to speak openly for fear of the Jewish leaders. The Jewish leaders had put such fear into the hearts of the people that no one dared to stand up and say anything different. They were in kind of a slavery of fear. I see the same principle in effect today. Most people are afraid to oppose the accepted religion. They know that they will suffer reproach if they leave the accepted religion. It is easier to follow the crowd. Only a few have the courage to break away from corrupt religion and take a clear stand for the Lord Jesus Christ.
The question was raised about the person of Jesus. Who is He? Some said He was a “good man.” Others said He was a deceiver. Both were wrong! Good men don’t claim to be God. Deceivers may claim to be God, but deceivers cannot do miracles. The crowds are full of people who admit that Jesus was a good man, but that does not mean they are Christians. Many people try to be neutral toward Jesus, but that is impossible. If you are neutral toward Jesus you are against Him. The Jewish leaders persuaded the whole nation to demand Jesus’ crucifixion. They finally got their will. If you are not ready to take up your cross and suffer with Jesus you may find yourself among His enemies. If you are too afraid to separate from this evil world there is no reason to believe you are really saved. Jesus’ people are hated just as much as Jesus.
We find the answer of who Jesus is in John 6:69. He is “the Holy One of God.” He is God come in human flesh to shed His blood for the sins of the world. Anything less is not true. Your church cannot save you. Your religion cannot save you. Only the blood of Jesus can save you. And, Jesus’ blood can only save you if you see yourself as a sinner in need of His salvation.
International Baptist Church
Hyvä ihminen vai pettäjä?
Johannes 7:1-13 Tom Ruhkala
Seitsemäs luku kuvaa meille sitä valtavaa vihaa mikä alkoi kohdistua Jeesukseen. Hän väitti olevansa Jumala ja juutalaiset vihasivat Häntä. Hänet torjuttiin Juudeassa joten Hän meni Galileaan. Kuudes luku kuvaa Hänen tekemiään ihmeitä Galileassa ja Hänen torjumisensa siellä. Jokaisessa paikassa mihin Hän meni he rakastivat Hänen ihmeitään, mutta torjuivat Hänen väitteensä. Jeesukseen kohdistuva suuri viha johti lopulta Hänen pidättämiseen ja ristiinnaulitsemiseen viisi kuukautta myöhemmin. Tässä luvussa näemme näyttämön valmistuvan Jeesuksen ristiinnaulitsemiselle.
Ensimmäinen jae viittaa taaksepäin edelliseen lukuun. Siinä sanotaan: “Ja sen jälkeen vaelsi ympäri Galileassa.” Seitsemän kuukautta on kulunut siitä kun Hän ruokki kansanjoukon. Hän vietti kaksi päivää joukon kanssa ja jäljellä olevat seitsemän kuukautta 12 opetuslapsensa kanssa. Hänen tärkein tehtävänsä ei ollut kansanjoukon ruokkiminen. Hänen tärkein tehtävänsä oli opetuslastensa kouluttaminen. He olisivat vastuussa evankeliumin sanoman eteenpäin viemisestä kun Hän olisi poistunut. Jeesus ei korostanut massakokouksia vaan opetuslapseutta. Jeesus käytti suurimman osan ajastaan uskovien opettamiseen mieluummin kuin olisi yrittänyt voittaa epäuskoiset.
Seurakunnan voima ei riipu jäsenmäärästä vaan opetuslasten voimasta ja syvällisestä hengellisestä elämästä. On aika helppoa saada kokoon joukko. Täytyy vain mainostaa parantumiskokouksia. Opetuslasten kasvattaminen vaatii kuitenkin aikaa ja kärsivällisyyttä. Opetuslapsia täytyy opettaa. Sinun täytyy olla valmis jakamaan omastasi heille. Kun itse olet päässyt kasvamaan auta toistakin kasvamaan. Jeesus teki näin 12 opetuslapselleen. Tälle ei ole olemassa korviketta. Ei riitä, että jollakin alueella pidetään massakokouksia ja sitten jätetään vastakääntyneet oman onnensa nojaan selviämään itsekseen maailmassa joka on vihamielinen Kristukselle. Evankelioiminen on tärkeää, mutta opettaminen on vielä tärkeämpää.
Oli lehtimajajuhlan aika Jerusalemissa. Jeesuksen veljet halusivat Hänen menevän juhlille. He sanoivat: “Lähde täältä ja mene Juudeaan...ilmoita itsesi maailmalle” (j. 3-4). Jeesuksella oli neljä velipuolta. Heidän nimet löytyvät kohdasta Matteus 13:55 Jaakob, Joosef, Simon ja Juudas. He olivat velipuolia sillä heillä oli sama äiti, mutta Pyhä Henki oli siittänyt Jeesuksen. Ei ole selvää miksi he halusivat Jeesuksen menevän juhlille. Eivät he sitä siksi halunneet, että he olisivat uskoneet Häneen. He eivät uskoneet. Myöhemmin Jaakob ja Juudas uskoivat. He molemmat kirjoittivat kirjan Raamattuun jotka ovat nimetty heidän mukaansa.
Jeesuksen veljet luultavasti halusivat Jeesuksen menevän juhlille koska he tiesivät, että Jeesuksen tehtävän menestys riippui siitä miten Hänet hyväksytään Jerusalemissa. Jerusalem oli avain. Jos he ottivat Hänet siellä vastaan niin Hänen asemansa kuninkaana tulisi vahvistetuksi. Galileaa pidettiin Israelin takamaana. Jeesuksen veljet luultavasti järkeilivät, että jos Jeesus tulee kuninkaaksi niin silloin me myös Hänen veljinään tulemme suuriksi. Varo järkeilemästä maailman periaatteiden mukaisesti. Jeesus ei etsinyt tämän syntisen maailman hyväksyntää. Hän ei tullut keräämään suosiota poliitikkona. Hän tuli nuhtelemaan maailmaa sen synneistään.
Jopa Jeesuksen veljet ymmärsivät Hänet täysin väärin. He kasvoivat Hänen kanssaan. He luulivat, että he tunsivat Hänet, mutta he eivät tunteneet. Monet ihmiset luulevat tuntevansa Jeesuksen, mutta he eivät tunne. He eivät pidä itseään epäuskoisina, mutta he ovat. Oletko vakavasti harkinnut sinun henkilökohtaista suhdettasi Jeesukseen? Saatat yllättyä huomatessasi, että et tunne Häntä lainkaan. Jeesuksen veljillä oli enemmän mahdollisuuksia uskoa Häneen, mutta he olivat samassa joukossa epäuskoisten kanssa. Jeesus ei tietenkään mennyt juhlille silloin kun he halusivat. Hän ei myöskään mennyt sinne heidän haluamastaan syystä. Hänen aikansa ei ollut vielä tulla kuninkaaksi. Hän ei koskaan antanut epäuskoisten ohjata toimiaan.
“Niin Jeesus sanoi heille: Minun aikani ei ole vielä tullut, mutta teille aika on aina sovelias. Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat. Menkää te ylös juhlille; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt” (j. 6-8).
Jeesus työskenteli jumalallisen aikataulun mukaisesti. Hän ei tullut maailmaan ennenkuin oli täsmälleen oikea hetki ja Hän ei jättänyt maailmaa ennenkuin oli täsmälleen oikea hetki. Jumala on etukäteen kirjoittanut historian. Kun oikea aika tulee niin Hän toimii, mutta ei aikaisemmin. Joskus odotamme pitkän aikaa, että Jumala vastaisi rukouksiimme. Tuntuu siltä kuin Jumala olisi unohtanut meidät. Hän vain odottaa oikeaa aikaa toimiakseen elämässämme. Meidän tulee olla kärsivällisiä.
Epäuskoisten aika on heidän omaansa. He voivat tulla ja mennä kuten haluavat. Heillä ei ole elämässä muuta päämäärää kuin toteuttaa omia halujaan. Kukaan ei tule häiritsemään heitä. Kukaan ei vainoa heitä sen tähden, että he tekevät hyvää. Maailma rakastaa omiaan. Heidän aikansa ja tekonsa menevät kaikki kuitenkin hukkaan. He kuuluvat tämän maailman systeemiin. Heidän kohdalleen on määrätty vain yksi ajankohta heidän kuolemansa. Heidän täytyy kohdata se.
Ainoa elämä jolla on merkitystä Jumalalle on kristityn elämä. Kun ihminen pelastuu hän on velvollinen elämään Jumalalle. Meitä on käsketty ottamaan vaari ajastamme. Jokainen hetki jonka elämme tulisi elää Kristuksen kunniaksi. Kun aikamme koittaa Jumala vie meidät pois. Tuo aika voi olla lähempänä kuin luulemmekaan. Siihen asti meillä on tehtäviä jotka tulee suorittaa on aikamme sitten lyhyt tai pitkä. Tuntimme ja minuuttimme kuuluvat Jumalalle.
Jeesus puhui synnistä (j. 7). Maailma vihasi Häntä ja yritti tappaa Hänet koska Hän paljasti heidän synnit. Kun me elämme kristityn elämää ja hylkäämme synnin niin silloin maailma vihaa meitäkin. Jeesus sanoi: “Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa” (Joh 15:19).
Paavali kirjoitti: “Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi” (2 Tim 3:12). Jos olet kristitty ja et kärsi vainoa niin et luultavasti elä jumalisesti. Mitä enemmän elämäsi muistuttaa Kristuksen elämää sitä enemmän maailma vihaa sinua. Tämä on tosiasia josta monet saarnaajat eivät puhu yrittäessään suostutella ihmisiä uskomaan Kristukseen, mutta se on totta. Jos kuljet tasatahtia tämän pahan maailman kanssa niin silloin et ole Jumalan tahdossa. Saatana käy hengellistä sotaa Jumalan lasten kanssa joka päivä. Jos et paljasta syntiä ja taistele totuuden puolesta niin olet häviämässä taistelun. Kohtaamme täällä vastustusta. Syntiset lähettävät minulle vihakirjeitä ja kiroavat minut puhelimessa. Monet ovat yrittäneet masentaa meitä jotta lopettaisimme työmme.
Ennenkuin voit palvella Kristusta sinun täytyy totella Hänen käskyään kun Hän käskee erottautua maailmasta: “Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen” (Jaak 4:4). Ei ole mahdollista olla samanaikaisesti maailman ystävä ja Jumalan ystävä. Sinun tulee valita kumpaa haluat palvella Jumalaa vai maailmaa. Et voi palvella molempia.
Kun oikea aika tuli niin Jeesus meni juhlille (j. 10). Hän tuli maailmaan kärsiäkseen ja kuollakseen. Hän ei mennyt veljiensä tahdosta. Hän odotti oikeaa aikaa ja meni sinne sitten oikealla tavalla. Hän meni salassa sillä juutalaiset etsivät Häntä tappaakseen Hänet. Hän sallisi heidän ottaa Itsensä, mutta ei ennenkuin oli koittanut oikea aika ja tapa tehdä se.
Ihmisten hyväksymä uskonto on aina vihannut valtavasti Jeesusta (j. 11). Näin on tänäänkin vaikka se voi olla peitetympää. Tämän päivän uskonnolliset johtajat hylkäävät Raamatun Jeesuksen ja luovat oman Jeesuksensa. He puhuvat Jumalan rakkaudesta, mutta eivät Hänen vihastaan syntiä kohtaan ja Hänen rangaistuksestaan joka kohtaa syntisiä. Kun puhut synnistä kuten Jeesus niin uskonnolliset ulkokullatut ja maailma vihaa sinua koska se paljastaa heidän ulkokultaisuutensa. Hyväksytty uskonto on osa sitä maailmaa joka vihaa Jumalaa. Massat eivät koskaan hyväksy oikeata uskontoa.
Tosiasiassa uskonnolliset johtajat tavallisesti johtavat taistelua Kristusta ja Hänen omiaan vastaan. Juutalaiset johtajat halusivat tappaa Jeesuksen jopa enemmän kuin kansa. Juutalaiset uskonnolliset johtajat olivat hyvin ovelia suunnittelemaan ja aloittamaan Jeesuksen vainoamisen.
Jotkut ihmiset ajattelevat, että Jeesus oli hyvä ihminen, mutta he eivät uskaltaneet puhua avoimesti sillä he pelkäsivät juutalaisia johtajia (j. 13). Juutalaiset johtajat olivat aiheuttaneet sellaisen pelon ihmisten sydämissä, että kukaan ei uskaltanut astua esiin ja sanoa asioita toisella tavalla. He olivat kuin pelon vankeudessa. Suurin osa ihmisistä pelkää vastustaa hyväksyttyä uskontoa. He tietävät, että he saavat osakseen halveksuntaa jos he hylkäävät hyväksytyn uskonnon. On helpompaa seurata joukkoa. Vain muutamilla on rohkeutta hyljätä turmeltunut uskonto ja asettua selvästi Herran Jeesuksen Kristuksen puolelle.
Kysymys Jeesuksen henkilöllisyydestä herätettiin (j. 12). Kuka Hän on? Jotkut sanoivat, että Hän oli hyvä ihminen. Toiset sanoivat, että Hän oli pettäjä. Molemmat olivat väärässä! Hyvät ihmiset eivät väitä olevansa Jumala. Pettäjät saattavat väittää olevansa Jumala, mutta pettäjät eivät voi tehdä ihmeitä. Joukot ovat täynnä ihmisiä jotka tunnustavat, että Jeesus oli hyvä ihminen, mutta se ei merkitse, että he ovat kristittyjä. Monet ihmiset yrittävät olla puolueettomia Jeesuksen suhteen, mutta se on mahdotonta. Jos olet puolueeton Jeesuksen suhteen olet Häntä vastaan. Juutalaiset johtajat houkuttelivat koko kansan vaatimaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista. Lopulta heidän tahtonsa toteutui. Jos et ole valmis ottamaan ristiäsi ja kärsimään Jeesuksen kanssa niin saatat löytää itsesi Hänen vihollistensa joukosta. Jos pelkäät liikaa erottaaksesi itsesi tästä pahasta maailmasta niin ei ole mitään syytä uskoa, että olet todella pelastunut. Jeesuksen omia vihataan yhtä paljon kuin Jeesusta.
Johanneksen evankeliumin kohdasta 6:69 löydämme vastauksen kysymykseen kuka Jeesus on. Hän on “Jumalan Pyhä”. Hän on ihmiseksi tullut Jumala vuodattaakseen verensä maailman syntien tähden. Mikään vähempi ei ole totta. Kirkkosi ei voi pelastaa sinua. Uskontosi ei voi pelastaa sinua. Vain Jeesuksen veri voi pelastaa sinut. Jeesuksen veri voi pelastaa sinut vain jos tunnet itsesi syntiseksi joka tarvitsee Hänen pelastustaan.
Perinteinen Baptistiseurakunta
Why Believe in Christ?
John 7:14-24 Tom Ruhkala
The time was October. The week long feast of booths was in progress. Jesus had to go up to Jerusalem secretly because the Jewish leaders were seeking to kill Him. When the right moment came He went directly into the temple and began teaching. He was not afraid of the Jews even if they were trying to kill Him. He simply waited until the right time to show Himself – right in the middle of the feast. His timing was perfect. He surprised the Jewish leaders so much that they were not prepared to arrest Him. God’s timing is always right. He waits until the right moment to get the response from people.
The following verses give five reasons why you should believe in Jesus as your Savior. The first reason is because His teaching comes from God. “The Jews therefore were marveling, saying, How has this man become learned, having never been educated? Jesus therefore answered them, and said, My teaching is not Mine, but His who sent Me” (v. 15,16). The Jewish leaders were astonished. They admitted that His teaching was far above any of the rabbis. Every time they tried to trap Jesus with words or argue with Him, He put them to shame. Later the officers who were sent to arrest Jesus reported back saying: “Never did a man speak the way this man speaks” (v. 46). They did not dare enter into debate with Jesus. He was way above them, and they knew it.
The only thing left for the Jewish leaders to do was to try to discredit His background and defame His person. It is an old trick used over and over by the enemies of truth. If they cannot find any fault with a man’s words they try to change the subject and focus on some other weakness. Politicians have been very effective in smearing their opponent’s reputation this way. In Jesus’ case, they thought they could defame Him by showing He was not formally educated. The spirit of the age did not prize originality. When a teacher made an important statement he had to back it up with the proper rabbinic authority. Jesus did not have formal training at the school of the rabbis in Jerusalem. They thought they had a case against Him.
They were tempting Him to claim His teaching was original, or that He learned it in Nazareth. They wanted Him to say He was self-taught. This would have immediately discredited His authority. Jesus did not fall into their trap. In verse 16 He declared that His teaching was directly from God. He was not teaching His own opinions. His teaching did not carry the stamp “Made in Nazareth.” No. Jesus had superior knowledge because He knew the mind of God. God’s thoughts were His thoughts. He could speak pure revelation directly from God because the Father sent Him and Jesus Himself is God in human flesh.
The people noticed the difference when Jesus spoke. They said: He taught them as one having authority, and not as the scribes (Matt 7:29). Jesus must have been a mighty preacher! We too can speak with absolute authority when we are speaking from the Bible. Some preachers like to quote historians or the church fathers. We have a higher authority – the Bible. We can say with confidence: “Thus saith the Lord.” There is no higher authority than the word of God. Jesus could speak God’s words with absolute authority because He was sent from God and He spoke only that which God wanted Him to say (Jn 12:49-50).
The next reason you can believe in Jesus is because of His test (v. 17). Jesus turns the question completely around. Instead of defending Himself, He raises the question of their competence as listeners. Jesus’ teaching was good, but what about their understanding? The test is this: If you are really willing to do God’s will, you will know if the teaching is the truth. God does not give His truth to hypocrites. You cannot come to Jesus with reservations. You cannot have the attitude like so many: “Well, I would like to know more, but I don’t want to get involved.” God will not honor that kind of attitude. He wants your complete devotion.
It is no wonder there is so much misinterpretation of the Bible. People are not sincere. Spiritual discernment is based on our willingness to do God’s will. It means you must come to the Scriptures with an honest and believing heart (Heb 11:6). If you are prejudiced like the Jewish leaders were, you will always come to the wrong conclusions. The conclusion the Pharisees came to when they saw Jesus cast out demons was that He casts out demons by the power of Beelzebul, namely the devil (Matt 12:24).
When a person refuses to act on the truth that God gives him, God makes it even more difficult to understand. When the Pharisees refused to believe Jesus clear speech, He began to speak in parables to hide the truth from them (Matt 13:10-13). It is a dangerous thing to reject Christ even once. You may never get another chance. When you reject Christ and His truth your judgment becomes perverted. You think you are reasoning correctly, but you are not. Spiritual discernment comes from God. It is not the result of human wisdom. If a person is not sincere, God confirms his heart in unbelief. If a person is sincere and willing to do God’s will, God will reveal more truth to him.
The next reason why you should believe in Christ is because of His humility. “He who speaks from himself seeks his own glory; but He who is seeking the glory of the one who sent Him, He is true, and there is no unrighteousness in Him” (v. 18). Jesus did not seek His own glory. He did not make a profit off the people. He came to serve. He washed the feet of the disciples. He never owned a home of His own. He did not have a place to lay His head. Jesus came to suffer and to give His life a ransom for many.
All false messiahs make money from their followers. They are self-centered and egotistical. The Jews all sought their own glory. They gave money to call attention to themselves. They fasted and did their good works to be seen of men. Jesus’ selfless love could not be the love of a false messiah. He took our sins upon Himself. No false messiah ever said of his enemies: “forgive them for they know not what they do.”
Jesus came to do the will of His Father and seek the glory of His Father. Satan offered Him all the kingdoms of this world, but that is not what He came for. When the people wanted to make Him their king, He refused. Only the true Savior would refuse such an offer. The kingdom will come later, but first comes the cross. It was the Father’s will that He suffer and die for our sins. Jesus fulfilled His Father’s will.
The next reason to believe in Jesus is because of His impact on His society (v. 19-20). Jesus showed the people their hypocrisy. They wanted to kill Him. They claimed to keep the law, but the law said “Thou shalt not kill.” Most of the people here were not aware of the plot to kill Him. The Jewish leaders were planning to kill Jesus (v. ), but the news had not filtered down to the common people yet. It would though. Before long they would all be crying out “Crucify him, Crucify him!”
If Jesus was a false prophet, He would never have caused such hatred. He showed people their sin. False prophets only talk about God’s love, never about sin. Jesus disrupted everyone around Him. He did not speak to please men, but to please God. That always causes controversy. Jesus was always at the very center of controversy. He is still at the center of controversy.
If Jesus was a false prophet and would have softened His words just a little, they would never have killed Him. They would have made Him their greatest rabbi. He would have been the most popular preacher in the world. My! He could preach and do miracles, too! They would have received Him just like they will receive the antichrist when he comes.
Jesus revealed their sin (v. 7). It brought the hot passion of hate down upon Himself. The world has not changed. When you speak the truth of God, you will meet the hate of the world (Jn 15:18-19). When a person obeys Jesus he must pay the price of social rebuke. If you are not willing to accept the world’s hate, then you are not willing to be Christ’s disciple (Lk 9:23).
The last reason why you should believe in Jesus is because of His deeds. “Jesus answered and said to them, I did one deed, and you all marvel” (v. 21-23). He refers to the healing of the lame man by the pool in chapter five. You remember the story. The man had not walked for 38 years. At Jesus’ word he took up his bed and walked. This is not normal human activity. Only God can heal people like that. Jesus repeatedly showed that He was sent from heaven by the deeds He did.
Of course, they completely perverted the good works that Jesus did. It showed how little spiritual discernment they had. They were more interested in keeping the Sabbath. Jesus showed them that according to their own custom of circumcision they would work on the Sabbath if the eight day happened to be a Saturday. If it was right to minister to one part of the body on the Sabbath, was it not right to minister to the whole body on the Sabbath? They never answered His question. Of course, it was right! Jesus never broke the Sabbath law. He showed mercy on the Sabbath. He made an entire man well and revealed their hypocrisy at the same time.
Those who are hypocrites don’t think of themselves as such. The Jews thought they were defending God’s truth. They had confused their customs with God’s truth. They hated Jesus because He showed them that their accepted customs were wrong. There are people like this in every society. They are very suspicious of anything new. They immediately think it is bad. They don’t bother to compare things with the Bible, or if they do, they twist the meaning of the Bible to prove their own point of view. As a result they immediately condemn anything that is new to them, because it threatens their security.
Sceneries from Finland
Drawings from the Finnish Nature and
Culture
Maalauksia Suomen luonnosta ja
kulttuurista
http://www.kp-art.fi/default.htm
Pelasta elämä - luovuta verta!
Safe a Life Today - Donate Blood!
ûMÿMû