Takaisin Ajatusvarikolle
-
Back to the Thought Deposit
Dinoglyyfit
-
Dinoglyfs
Turun Sanomiin lähetettyjä mielipidekirjoituksia; omat lyhennysehdotukset hakasuluissa.
Mitä oppia pula-ajasta?
Lähetetty 1.4.2006
Palestiinan juutalaisten historiasta
"Hebronin siirtokunta on kuin syöpä --- ulkomaat ja etenkin YK eivät tee mitään --- kukaan ei auta meitä. Kaikki vain katsovat vierestä, kuinka palestiinalaisten maat varastetaan". Näin tuskaili palestiinalainen pormestari haastattelussa 31.3., jossa paheksuttiin Israelin tapaa suojella Raakelin haudan kaltaiset muistomerkkinsä.
Trans-Jordanian miehittäessä - ilman YK:n tunnustusta - Länsirantaa ja Itä-Jerusalemia 1948-67, hävitettiin sieltä 50 synagoogaa ja teitä kivettiin muinaisen juutalaisen hautausmaan kivillä tekstit ylöspäin. Jasser Arafat julisti, ettei mitään juutalaisten temppeliä ole koskaan ollutkaan Jerusalemissa. Tätä harhaa on levitetty myös suomalaisten kustantamien koulukirjojen välityksellä.
Hebronia ovat miehittäneet Hajota ja hallitse -mahtikäskyn jälkeen 70 jKr. bysanttilaiset, arabit, seljukit, ristiretkeläiset, mamelukit, turkkilaiset ja britit. Arabien osuus Israelin maa-alueen miehityksestä on ollut kaikkiaan 460 vuotta. Hebronissa sijaitsee maailman pisimpään jatkunut yhtenäinen juutalaisasutus - juuri Mamren hautapaikan äärellä - ja vainotun yhteisön edesottamuksista on mainintoja läpi keskiajan.
Juutalaisilta oli 1:llä ajanlaskun jälkeisellä vuosituhannella maaomistus kielletty tai heitä verotettiin siitä ankarasti. Orjien omistuskielto, heimoyhteisöön kytketty maanomistus ja feodaalilaitoksen sulkeminen juutalaisilta jatkoivat samaa perinnettä. Tämä siirsi muuttovirtaa Euroopasta isien maille.
Ristiretkillä suunnistusintresseissä ei ollut ensin Jerusalem, vaan 15 000 miehen armeija liikkui Reinin laaksoissa juutalaisyhteisöjä tuhoten. Ristiretkien erityispiirre oli juuri juutalaisten pakkokännyttäminen, joskin katolisen kirkon kanonisen oikeuden asiantuntijat ja teologit kielsivät sen. Kun Jerusalem valloitettiin vuonna 1099, toimitettiin Palestiinan juutalaisväestön keskuudessa verilöyly. Mustaa Surmaakin nopeammin levisi pandemioissamme juutalaispelko. Mm. Baselissa kaikki 4000 juutalaiset poltettiin.
YK:n palestiinalaispakolaisen kriteeri oli vähintään 2 vuoden oleskelu alueella kun taas jopa Englanti rajasi Hitlerin aikoina 1939-45 juutalaisten maahanmuuton 75 000 henkeen. Tarkkoja tilastoja arabien muutosta Palestiinaan ei ole pidetty eikä sitä rajattu. Jerusalemissa väestötilastoja on pidetty 160 vuoden ajalta ja ne osoittavat juutalaisten aina olleen enemmistönä. Israelin valtion perustamisvaiheessa 1948 Jerusalemissa asui 33 700 muslimia, 31 300 kristittyä ja 99 300 juutalaista jihadilaisten piirittämänä.
Vuosina 1948-49 Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta karkotettiin 825 000 juutalaista, yleensä ilman omaisuuttaan. Nämä "sefardi" ja mizrahijuutalaiset puhuivat arabiaa ja persiaa - mutta olivat silti juutalaisia. Miksi suomalaisella lukijalla ei ole oikeutta kuulla heistä?
Pauli Ojala
Helsinki
Lähetetty 22.12.2005
Evolutionismi taistelevana tieteenä
Biologi J.I. puolusti tähtitieteilijä Esko Valtaojan "ilkikurista" ID-liikkeen repostelua (TS 14.12.)
J.I. vertasi evoluutiokritiikkiä mehupillien ja hattaroiden varaan rakennettuun Eiffel-torniin. Luojaa verrattiin "lentävään spagettihirviöön". Tökerössä ad hominem -argumentoinnissa rakennettiin vastapuolesta olkiukko, nuijittiin irvikuvaa ja yllytettiin lukijaa buuaamiseen.
Valtaoja todistelee elämän olevan vain fysiikkaa ja kemiaa - aineen luonnollinen ominaisuus. Oppihistoriallisesti eetos on häpeäksi tieto-Finlandialle. Miehitettyjen Kuu-lentojen alla tuhatsivuisessa Elämän ihmeet -kirjassa "tiedettiin" Kuussa kasvavan sammalta ja jäkälää. Marsissa näkyi aikanaan viivasuoria vesikanavia.
Paitsi teleskoopeilla, todistettiin evoluutio vallankumousvaiheessa myös mikroskoopeilla: Elämää väitettiin 1920-luvullakin syntyvän alinomaa silmiemme edessä itsestään mudasta ja kipsistä. "Monera"-solujen elinkierrosta kierrätettiin kymmenien kuvien sarjaa suomalaisen evolutionismin isän Ernst Haeckelin kirjoissa.
Kohtalokkainta lienee Haeckelin väärentämien sikiökuvien kierrätys. Ihmissikiöillä piti olla toimivat kidukset. Evoluutio todistettiin sillä, että sikiö pikakelasi läpi kala-, sammakko- ja matelijavaiheen kohdussa. Puhe ihmissikiön kidusaihioista, evistä, turkista tai ruskuaispussista on vulgaaria retoriikkaa ihmisarvomme lääketieteellisellä tangentilla, ihmisalkujen kantasolujen kaupallisen hyödyntämisen kynnyksellä.
Darwinkin ylisti sikiölöytöjä merkittävimpänä yksittäisenä todisteena polveutumisopille. Eugeniikan rotuopeissa Haeckel rinnasti toisiinsa simpanssin, orankin, gorillan ja "neekerin". Musta oli lähempänä lammasta tai koiraa kuin ihmistä - ja Eugene suosittu etunimi.
Suomensuomalaiset olivat mongoleina vasta 5. kastia ihmisroduista. Maailmansodat olivat myös taistelu valkoisen ja keltaisen rodun välillä. Suomalaisia käytettiin puskurialueen pelinappulana. Ruotsinkielinen eliittimme pyysi Saksasta kuningasta päivänä, jona Haeckelin Saksa antautui.
Pauli Ojala
Ulkoforssalainen biokemisti
€€€
Lähetetty 27.8.2003
Forssan isä yrittäjien esikuvaksi?
Satavuotiaan Forssan puolueohjelman uutisoinnissa on vastakkainaseteltu
työväenliikkeen asia ja yrittäjyys. Forssan perustajan
Axel Wahrenin (1814-
1885) satumainen tarina tarjoaa ristiriitaan kansallishistoriallisen
näkökulman, josta voi oppia edelleen.
Forssa on Suomen ensimmäinen maaseudulle perustettu teollisuusyhteiskunta.
Juuri tällaisia Hi Tech –ilmiöitä maakuntiin tänäänkin
tarvitaan.
Wahren loi Forssan kuin tyhjästä Loimijoen kosken partaalle.
Hän oli
kisällinmatkoillansa värjärintaidot oppinut kemisti,
kun kemistejä ei
oltu vielä keksitty.
Wahrenin isä oli tehnyt konkurssin ja 24-vuotias poika saapui seudulle
varattomana - mutta sitähän ei tarvinnut kertoa Jokioisten
verkatehdasta
vuokrattaessa.
Vuonna 1847 Forssaan nousi kehruulaitos, sitten puuvillakutomo, värjäämö,
viimeistämö, onepaja, höyrysaha ja tiilitehdas. Forssan
rautatie on revitty
ylös, mutta maamme ensimmäinen kunnon puhelinjohto vedettiin
v. 1878 Matkun
asemalle. (Mitä jos Nokia pystyttäisi muistomerkin keskelle
ei mitään,
ennen kuin se Matku metsittyy kokonaan?)
[Belliä pidetään puhelimen keksijänä ja harvoin
kuulee muuten mainittavan,
että niin telefoniin kuin mikrofoniin ja gramofoniinkin oli massakäytön
vaatimat parannukset tehnyt Wahrenin tavoin juutalainen Emil Berliner.]
Pumpulienkeleilleen Wahren perusti koulun, kirjaston, säästöpankin,
vaivais-
ja sairaskassan, asuntoja ja kirkon. (Tehtaankoulusta ponnisti
mm. Suomen
ensimmäinen naisministeri Miina Sillanpää.) Wahren otti
käyttöön
vuoroviljelyn ja salaojituksen, jalosti eläimiä ja harjoitti
metsänhoitoa.
Venäläistämistä vastaan kulttuurin voimin taistelleen
JW Snellmanin
toimeksiannosta Wahren laati valtakunnallisen kotiteollisuustuotteiden
markkinointiohjelman, jota noudatettiin koko maassa.
Wahren oli pioneeri kauppamatkustajien ja jälleenmyyntiverkoston
suhteen. Markan synnyinvuonna 1862 hän ideoi Suomen Yhdyspankkia
(vaikkei pystynytkään osakkeita juuri merkitsemään].
Kymin osakeyhtiötä
Forssan isä taas synnytti v. 1872. Autonomisen Suomen Ensimmäisessä
Teollisuusnäyttelyssä 1876 Wahren sai pääkomissaarin
tehtävät.
On nostalgista, että Forssan lakipiste osuu vuoteen 1903, jolloin
SDP sai
ohjelmansa ja nimensä. Ei kaikkia patruunoita vihattu. [Yhtiöön
renki
saattoi päästä poliisia pakoon ja puuvillatehtaan väki
pidettiin töissä
USA:n sisällissodasta huolimatta.] Hallituksen takavarikoidessa
tuotantoa,
murtautui Wahren omiin varastoihinsa, keksi vekseleillä keinottelemisen,
eikä hävennyt rahanlainaamista hämäläisiltä
talonpojilta.
”Tyykikylän” elämä pyöri Yhtiön ympärillä,
kuten Malin veljekset laulavat.
[On kohtalon ironiaa, että keskelle Hämettä vakiintui
paikannimi,
jonka ”ähvää” kukaan ei kehdannut lausua.] Wahrenilta
jäi antamatta nimi
tehtaallensa ja orastava kaupunki jäi Helsingforssien ja Tammerforssien
rinnalla nimenä torsoksi.
Wahrenin yritykset saada Venäjän vientiin samat erikoisoikeudet
kuin
Finlaysonilla oli aikanaan tapulikaupunkien rinnalla hylätty -
ja ninpä
juutalaisen yritys sulautettiin skotin yritykseen v. 1934.
Kirkon ja valtion eroa on sanottu tärkeimmäksi Forssan ohjelman
tavoitteista joka ei ole toteutunut. Luterilaisena juutalaisena Wahren
on
siis esimerkkitapaus myös ajalta ennen uskonnonvapauslakia.
Suomen itsenäisyyttä piilaava Wahrenin yrittäjätarina
loi osaltaan
puitteita työväenliikkeemme järjestäytymiselle.
Wahrenia kuvaavat
kisällinvuodet, tarmo, ennakkoluulottomuus, usko asiaansa - sekä
oma-
aloitteinen työntekijöistä huolehtiminen.
Tarvitsemme isiä, emme optioita.
Pauli Ojala
Ulkovorssalainen
Helsinki
Yhteystiedot
Kauppiaskatu 5
PL 95
20101 Turku
Finland
p. (02) 2693311
Sähköpostiosoitteet
Henkilöasiakkaiden sähköpostiosoite:
- Ilmoitusasioissa:
ts.asiakaspalvelu@turunsanomat.fi
- Tilausasioissa:
ts.tilaajapalvelu@turunsanomat.fi
Yritysasiakkaiden sähköpostiosoite:
- Ilmoitusaineistoasioissa:
ilmoitukset@turunsanomat.fi
Henkilösähköpostiosoitteet Turun Sanomiin ovat muotoa
etunimi.sukunimi@turunsanomat.fi
Toimitusosastojen sähköpostiosoitteet
Ajassa -
ts.ajassa@turunsanomat.fi
Arkisto - ts.arkisto@turunsanomat.fi
Extra - ts.extra@turunsanomat.fi
Kulttuuri -
ts.kulttuuri@turunsanomat.fi
Teema - ts.teema@turunsanomat.fi
Mielipiteet -
ts.mielipiteet@turunsanomat.fi
Politiikka -
ts.politiikka@turunsanomat.fi
Sunnuntai -
ts.sunnuntai@turunsanomat.fi
Talous - ts.talous@turunsanomat.fi
Treffi - treffi@turunsanomat.fi
TS Talous -liite -
ts.tstalous@turunsanomat.fi
Ulkomaat -
ts.ulkomaat@turunsanomat.fi
Urheilu - ts.urheilu@turunsanomat.fi
Uutiset - ts.uutiset@turunsanomat.fi
Aluepalvelupisteet:
Helsinki
Pieni Roobertinkatu 11, 00130 Helsinki
Asiakaspalvelu (09) 853 952
8.15-16.30
As.palv.konttoristi
Jaana Karvonen
(09) 853 9578
Sihteeri
Riitta Kansanaho
(09) 853 9577
Loimaa
Väinämöisenkatu 6, 32200 Loimaa
Asiakaspalvelu (02) 762 2275
ark. 8.15-12.00 13.00-16.30
Aluetoimittaja
Heikki Ala-Nissilä
(02) 763 2666
Aluetoimittaja
Eeva Suojanen
(02) 762 4722
Rauma
Kaivopuistontie 1, 26100 Rauma
Asiakaspalvelu, Länsi-Suomi (010) 833 61
ark. 8.00-16.30
Aluetoimittaja
Jari Rantanen
(02) 821 1570
Salo
Örninkatu 14, 24100 Salo
Asiakaspalvelu (02) 731 3352
ark. 8.30-16.30
Aluetoimittaja
Päivi Palm
(02) 731 5255
Aluetoimittaja
Lilli Jokela
(02) 731 5254
Somero
Kiiruuntie 1, 31400 Somero
Asiakaspalvelu (02) 748 7469
ark. 8.15-16.30
Säkylä
Lehtikallentie 2, 27800 Säkylä
Asiakaspalvelu (02) 867 0045
ark. 8.15-16.30
Aluetoimittaja
Jorma Pihlava
(02) 867 0940
Uusikaupunki
Alinenkatu 29, 23500 Uusikaupunki
Konttori (02) 8451 1450
ark. 8.15-16.30
Aluetoimittaja
Jaakko Louhivuori
(02) 8451 1451
http://www.kp-art.fi/default.htm
Pelasta elämä - lahjoita verta!
Safe a Life - Donate Blood!