Pääkirjoitus 24.7. pohti
Suomi-kuvan markkinointia maailmalla ja kertoi ulkomailla
valtamediaan pääsevän lähinnä hulluttelut kuten suopotkupallon,
eukonkannon ja saappaanheiton, sekä formulat.
[Uudesta Google Trends
-palvelimesta voi nähdä tieteellisen tarkasti valtioittain, mitä
Suomesta kerrotaan uutisina ja ennen kaikkea, onko Internetin
Finland-haut nousussa vai laskussa. Suurimmat hakupiikit ovat
johtuneet Kanadan häviöstä Suomelle 0-5 jääkiekon pronssiottelussa
2006, Jokelan koulumurhista evolutionismin nimissä, USA-Suomi
lätkämatsista v. 2006, Forbes-lehden v. 2007 kanadalaisarviosta
jonka mukaan Suomi on voittajasuosikki jääkiekossa, ja lopuksi
ulkomaalaisten hankkimista suomalaisista Botnian ja Metson
tehtaista. Kiinnostuneimpia "Finlandista" on Eesti, Ruotsi, Norja,
Venäjä, Tanska, Irlanti, Hollanti, Belgia ja Israel.]
Media on yhä viihdevetoisempi,
mutta ei ole pakko alkaa Euroopan maiden kylähulluksi. Tehokkaimmin
Suomi-kuvaa voi luoda omien kotisivujensa tai
blogi-päiväkirjansa kautta. Se ei vaadi kuin englanninkielisiä
otsikoita - ja ennen kaikkea kauniita kuvia Suomesta. Olen itse
käyttänyt ilmaista Google Analyticsin kävijälaskuria nyt vuoden ja
pudonnut tuolilta, kun sivuilla on ollut vuodessa kävijöitä 143
maasta (kaikkiaan Google erittelee 175 maata).
Menestyvä strategia on
yksinkertainen: Mistä tahansa kirjoitatkin, laita esseitten alkuun
ja loppuun parhaimpien suomalaisten taidemaalarien kuvia Suomen
luonnosta ja kulttuurista. Tekijänoikeudet ovat vapaat 70 vuotta
tekijän kuolemasta, joten mm. Edelfeltiä tai Kallelaa voi käyttää
jo. Itse sujauttelen Suomen myydyimmän postikorttitaiteilijan Kimmo
Pälikön maalauksia, jotka yhä elävä taiteilija antoi käyttöön lupaa
kysyessäni. Pälikkö julkaisi hiljattain myös kaikki piirtämisen ja
maalaamisen suomen ja englanninkieliset oppikirjansa
havaintokuvineen vapaaseen käyttöön internetissä. Perinteinen
taidemaalaus on ollut näivettymässä modernismin jaloissa, joten
luulisi kansanopistoillekin kirjoista olevan iloa:http://www.kp-art.fi/artbook/
Maailma on kaupungistumassa yhä
nopeammin. Siksi kaipuu maaseudulle on valtava ja kuva toimii.
Pauli Ojala
ulkoforssalainen