Takaisin Ajatusvarikolle - Back to the Thought Deposit
HAASTE - CHALLENGE
Dinoglyyfit
- Dinoglyphs - Esihistorialliset eläimet historiankirjoissa - Prehistoric Creatures Documented by the Ancient Man

Darwin-symposio

XIIII Välistävetopäivät
BMOL Syyspäivät

Ateismin syy -päivät koululaisille
14.–16.11.2008
XXVII Humanismin päivät

Evol. Lut. Indoktrinaatio -päivät
Ukko-Darwin (o.s. Charles Darwin 12.2.1809-19.4.1882) on epäilemättä yksi huomattavimmin ihmisen maailmankuvaan ja käsitykseen itsestään vaikuttanut tiedemies ja yksittäinen ihminen ylipäätään. Myös maallisen yhteiskunnan kehittymisedellytyksiin hänen ja hänen seuraajiensa työllä on ollut ratkaiseva merkitys. Vuosi 2009 tulee olemaan kahdessakin mielessä Darwinin juhlavuosi. Hänen syntymästään tulee keväällä kuluneeksi 200 vuotta ja Lajien synty -teoksen ensipainoksesta syksyllä 150 vuotta. Juhlavuotta ennakoiden alla mainitut yhteisöt järjestävät 14.-16.11.2008 Helsingissä suuren Darwin Symposion, jonka teemana on Maailmankuvien kamppailu ja jossa pohditaan Darwinin työtä ja vaikutusta länsimaisen ihmisen maallisen maailmankuvan kehitykseen sekä tuon maailmankuvan kohtaamiin haasteisiin eilen, tänään ja huomenna.
 

Tilaisuus on tarkoitettu kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.
Alla ovat tarkemmat ilmoittautumisohjeet sekä hinnat.
Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry.
Darwin-seura ry
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat (FETO) ry.
Prometheus-leirin tuki (PROTU) ry.
Skepsis ry.
Suomen Humanistiliitto ry.
Suomen Mensa ry.
Vapaa-ajattelijain liitto (VAL) ry.
Paikka: Helsingin normaalilyseo (Norssi), Ratakatu 6, Helsinki
Perjantai 14.11.
12.00 Ilmoittautuminen
13.00 Symposion avaus, Suomen Humanistiliiton pj. opetusneuvos Pekka Elo
13.05 Tervehdyssanat, järjestäjätahojen edustajat
Pj. Ukri Pulliainen, FETO
13.20 Kasvattaako koulu huuhaa-kriittisyyteen?, filosofian ja elämänkatsomustiedon opettaja Arno Kotro
14.00 Tieteellisen maailmankuvan opetus koulussa, lehtori Juha-Pekka Lehtonen, Olarin koulu
14.30 Luonnontieteellisen maailmankuvan opetuksen haasteet, lehtori Mervi Skyttä, Matinkylän koulu
15.00 Tähtitiedettä kouluihin, FM Hannakaisa Lindqvist, Ursa
15.30 Keskustelu
15.45 Kahvitauko ja näyttelyyn tutustumista
Pj. Pekka Elo, Suomen humanistiliitto
16.15 Sekulaarin yhteiskunnan tulevaisuus, dosentti, kansanedustaja Erkki Tuomioja
16.50 Manipulointi maailmankuvaa muokkaamassa, vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma, Psykiatrinen vankisairaala
17.30 Keskustelu
18.00 Päivän päätös
19.00 Iltaohjelma; Edita Oy, siirtyminen omaan tahtiin, ennakkoilmoittautuminen pakollinen (ks. yllä)
Lauantai 15.11.
Pj. Jukka Talvitie, BMOL
10.00 Tieteellinen maailmankuva länsimaisen elämänmuodon perustana, kansleri Ilkka Niiniluoto, Helsingin yliopisto
10.45 Maailma ja sen selitys, prof. Esko Valtaoja, Turun yliopisto
11.30 Fossiilit ja elämän historia - mitä pitäisi selittää? prof. Mikael Fortelius, Helsingin yliopisto
12.15 Keskustelu
12.30 Lounastauko ja näyttelyyn tutustumista, mahdollisuus myös osallistua Mensan järjestämään älykkyystestiin erikoishinnalla 20 € (normaalisti 30 €), ilmoittautuminen Mensan osastolla
Pj. Osmo Tammisalo, Darwin-seura
14.00 Huomionosoitukset, pj. Pekka Elo, Suomen humanistiliitto, ja pj. Jukka Talvitie, BMOL
14.15. Mitä Darwin sanoi ihmisestä, prof. emer. Anto Leikola
14.45 Kommentti, FT Jussi Pikkusaari, Suomen Humanistiliitto
15.00 Darwin tänään, FT Virpi Kauko, Darwin-seura
15.30 Kahvitauko ja näyttelyyn tutustumista
Pj. Lasse Henritius, Mensa
16.00 Älykkyyden evoluutio eläinmaailmassa, ekologian ja evoluutiobiologian professori Hanna Kokko, Helsingin yliopisto
16.30 Älykkyys ja aatteet, FT Markus Jokela
17.00 Älykkyyden genetiikka, dos. Karri Silventoinen, Helsingin yliopisto
17.30 Keskustelu
17.45 Päivän päätös
18.00 Yhteistyötahojen omaa ohjelmaa, vuosikokouksia ym., tarvittaessa
mahdollisuus myös osallistua Mensan järjestämään älykkyystestiin erikoishinnalla 20 €, ilmoittautuminen Mensan osastolla
19.30 Iltaohjelma; Otava Oy, Uudenmaankatu 10, siirtyminen omaan tahtiin, ennakkoilmoittautuminen pakollinen (ks. yllä)
Sunnuntai 16.11.
Pj. Jussi K. Niemelä, VAL
10.00 Onko kosmoksessa tilaa Jumalalle? Prof. Kari Enqvist, Helsingin yliopisto
10.45 Uskonnollinen ja uskonnoton moraali, FL Robert Brotherus
11.30 Risti, miekka ja kukkaro, vararehtori emer. Ilpo V. Salmi
12.15 Keskustelu
12.30 Lounastauko ja näyttelyyn tutustumista, mahdollisuus myös osallistua Mensan järjestämään älykkyystestiin erikoishinnalla 20 €, ilmoittautuminen Mensan osastolla
Chairman Jussi Tuovinen, Humanist Union of Finland
14.00 Promoting Scientific Temper in India, Ph.M. Sanal Edamaruku, Founder-President of Rationalist International and President of the Indian Rationalist Association
14.45 Comments, Jussi K. Niemelä, Chief Editor of the Humanisti Magazine and Chairman of the Freethinkers Union of Finland
15.15 Discussion
15.30 Closing of the Symposium
----------------------------------------------------------
(googlaa "syyspäivät BMOL Mensa")

 

"Niin tässä alla on se ohjelmapaperi oleellisesti, jossa on vain ateisteja, harrastelijoita, muttei edes yhtään uskon asiantuntija-ammattilaista tasapainottamassa,
ei Kamppista, Pyysiäistä, Pentikäistä. (Vain ateistileirin kasvatteja ,joista yksi on NL:ää ihailevaan marxilaisuuteen kasvanut). Ja kreationistien väite, että evoluutio ("darwinismi") on oleellisesti kehitetty evoluution pönkittämiseen ja Jumala-uskon hävittämiseen saa vain tulta alleen tämmöisistä mokista.
t. MrKAT"

Skepsis - Keskustelu

Aihealue: Tiede

Otsikko: Darwin symposio-ohjelma - ateistismin indoktrinaatiota

Kirjoittaja: Mr.K.A.T.

Päiväys: 18.09.2008

Viestinumero: 256367

---------------------------------------------------

Tuntoja paikan päältä historiallisen spektaakkelin aikalaiskuvauksesta:

 

Tilaisuus oli tosiaan harvinaisen selkeästi Jumalalle kiukuttelevien
ateistia leikkivien poikien temmellyskenttä. Yksikään läsnä olleista ei ollut ainakaan ateisti - sen verran kiihkeästi pojat nimenomaan

juutalaisten Jumalaa vastaan kapinoitsivat. Yhtään toisen katsantokannan edustajaa ei
ollut puhumassa, se nyt on hiekkalaatikolla selvää. Hämmästyin sitä kuinka voimakas halveksunta ja viha

näillä vapaa-ajattelijoiden ja feikkispektikoiden yleisesikuntaupseereilla oli
Jumalaan uskovia kohtaan. Hyvin selväksi tuli se, ettei Jumala sovi evoluutioon
mitenkään Suomen kuuluisimpien evolutionistien mukaan. Tällaista koulutusta lykkää nuorten
parissa työskenteville opettajille. Hyvin menee. Nyt kun käsiaseet on kielletty ja rukit poltettu valtakunnasta.

Millaisia arvoja haluamme välittää nuorisolle, kysyi mummoni vaan.
Evankeliumia kouluampujille.

Opettaja Arno Kotro ilmaisi huolestuneisuutensa siitä, että kolmasosa
suomalaisista ei usko evoluutioon ja lääkkeeksi hän ehdotti fysiikan ja
biologian kurssien lisäämistä lukiossa. Koulussa on paljon irrallisia faktoja,
tarvitaan darwin-henkistä tieteellistä ajattelua. Ongelma on myös se, että
uskontoa (vaikka sen pitäisi olla tunnustuksetonta) opetetaan jo 7-vuotialle
lapsille, jotka eivät pysty kriittiseen ajatteluun. Voi käydä niin, että
opettaja sanoo, että Jeesus nousi ylös kuolleista ja lapsi uskookin sen.
Tällaisessa tapauksessa lasta ei saisi jättää yksin pohtimaan asiaa, vaan
aikuisen tulee sanoa, että se on ihmisen keksintöä. Vanhempi lapsi kyllä
ymmärtää, että tämä on mahdotonta eivätkä uskontoon kuuluvat uskomukset siis
ole tosia. Ei ekaluokkalaiselle opeteta, että 2+3=6 ja myöhemmin sanota, että
eikun 5, niinkuin nyt uskonnonopeuksessa tuntuu tapahtuvan. Alakoululainen ei
siis ole kriittisesti kypsä vastaanottamaan uskonnonopetusta. Nuorella pitäisi
olla mahdollisuus itse valita mihin uskonnonopetukseen osallistuu, jos
mihinkään.

Kansaned. Erkki Tuomioja totesi, että sekularismia on vahvistettava, koska
uusia kristillisä ja islamilaisia yhteisöjä on noussut. Valtakirkko sinänsä on
harmiton. Verovaroin ylläpidettyjä kristillisiä kouluja ei tulisi sallia,
kohtahan pitää alkaa vastaavasti perustaa islamilaisiakin kouluja
tasavertaisuuden vuoksi.

"Onko kosmoksessa tilaa Jumalalle?" prof. Kari Enqvist Helsingin yliopistosta
kertoi mm. että tavallista ainetta on avaruudessa 4% ja pimeää ainetta 22%,
mutta universumin laajenemisen aiheuttamaa pimeää energiaa 74%. Vaikka pimeä
aine ei ole ongelma, koska se koostuu toistaiseksi tuntemattomista
alkeishiukkasista, on pimeä energia kuitenkin suuri teoreettinen mysteeri. No,
alkuräjähdys on kuitenkin ollut, mutta on aivan turha spekuloida mitä oli sitä
ennen, sehän olisi sama asia kuin pyytää:  "Vie minut vielä pohjoisemmaksi kuin
poihjoisnapa!" Pohjoisuus siis loppuu maapallon pohjoisnapaan eikä
aikakoordinaatti ole jana, vaan se on analoginen leveyspiirien kanssa (tämä on
jo monimutkaisempaa....)eli neliuloitteisen kappaleen yksi koordinaatti.
Luonnontieteet "sulkeutuvat" = ei tilaa ihmeille. Enqvist oli taas jäänyt föönin alle turhan pitkäksi aikaa.

"Uskonnollinen ja uskonnoton moraali", FL Robert Brotherus kertoi seuraavaa:
Toora sisältää 613 moraaliohjetta ja sitten tuli 10 käskyä (kahtena versiona
raamatussa). Jeesus tuli lisäämään ja laajentamaan ohjeita ja määräyksiä ja
lopulta Paavali lisäsi niitä vielä omillaan. Luennoitsija ihmetteli voiko
tällaista Jumalaa olla olemassa ja ovatko nämä ohjeet edes oikeita. "Miksi
Jumalan ohjeet olisivat parempia kuin minun asettamani?"
Mitä tunteiden ja tahdon takana on = moraalitunteiden fysiologinen tutkimus on
paljastanut, että kyse on aivojen limbisen hermoalueen aktivoitumisesta
(siellähän ovat mm. mielihyväkeskukset). Kun limbisen järjestelmän ja
etuotsalohkon yhteys katkaistaan, tulee ihmisestä aloitekyvytön ja passiivinen.
Kun limbinen järjestelmä ei toimi oikein esim. onnettomuudesta johtuen, on
ihminen kykenemätön tuntemaan tunteita ja tekemään päätöksiä. Lääkkeillä ja
huumeilla (LSD) on myös suuri vaikutus aivojen toimintaan. Miksi sielu siis
muuntuu huumeiden ja vammojen vaikutuksesta? Luennoitsija totesi, että moraalin
syntyyn on vaikuttanut valintapaine. Syntyi sukulaisten välinen ystävyys ja
muiden välille vastavuoroinen käytösmalli. Lopuksi hän totesi, että "uskonto on
parasiitti, joka käyttää ihmistä hyväkseen ottamalla haltuunsa hänen
moraalikoneistonsa ja muokkaamalla sen omia tarkoitusperiään varten!"

Yhden kansanbunsenlampun, ei kun kansanlaserin, eikun kansankynttilän luennon otsikko oli "Risti, miekka ja kukkaro" ja sen
piti varareht. emer. Ilpo V. Salmi. Se rienaus saatiinkin sitten jopa paperikopiona, Sisältö oli samanlaista halveksivaa ja
vihamielistä kertomaa Jumalaa vastaan.

Lopuksi todettiin ykskantaan, että Tapio Puolimatka Hesarin Vieraskynä artikkelissaan
ja uudessa kirjassaan (Usko, tiede ja evoluutio) "osaa väännellä taitavasti
perusteorioita ja on selvästi kreationistinen".

-----

 

KIITOS KAUNIS ja punainen omena

When you were eight And you had bad traits
You go to school And learn the golden rule
So why are you Acting like a bloody fool
If you get hot You must get cool!

 

"Evoluutiokritiikillä on tilausta

Antti Rönkä sivuutti tyynen viileästi evoluutioteorian maailmankuvallisen tarkastelun määritellessään evoluution suppeimmalla mahdollisella tavalla. Hän määritteli evoluution muutoksina populaation geenifrekvensseissä ajan funktiona, määrällisinä muutoksina jo olemassa olevissa elimissä ja rakenteissa. Tästä ns. mikroevoluutiosta löytyy empiiristä näyttöä ja sitä hän varmaankin tarkoitti puhuessaan evoluution faktasta. Sen sijaan täysin uusien rakenteiden ja rakennesuunnitelmien synty olemassa olevista rakenteista - sulan kehitys suomuista, linnun keuhkojen kehitys matelijoiden keuhkoista, tasalämpöisyyden synty jne. - ns. makroevoluutio on olettamuksia pullollaan eikä sitä voida pitää tieteellisesti verifioituna. Em. käsitys tunnetaan polveutumisopin nimellä - solusta ihmiseksi teoria - jota ei voi verrata empiirisiin luonnon lakeihin.

 

Evoluutio ei ole "fakta": mekanismista kiistellään edelleen. Stephen Jay Gould oli sitä mieltä, ettei fossiiliaineisto tue asteittaista makroevoluutiota, vaan hän kehitti yhdessä Eldridgen kanssa ns.punktualismin eli hyppäyksellisen evoluutioteorian. Niinikään edesmennyt Harvardin paleontologi Gaylord Simpson piti hevosen evoluutiohypoteesia virheellisenä. Sitten näitä huijauksia, joiden oikaiseminen on vienyt kymmeniä vuosia, kyllä riittää: Haeckelin embryot eivät pikakelaa evoluutiota: Haeckel, joka toisin kuin Darwin oli arvostettu eläintieteen proffa, taitavana piirtäjänä piirsi alkiot omasta päästään. Gould piti tapausta häpeänä koko tiedemaailmalle, mutta kuvia kierrätetään edelleen oppikirjoissamme. Haeckel käytti samaa leimasinta eri selkärankaisille, teki poistoja ja lisäyksiä kuviin, jätti pois mittakaavan, otti valikoidun otoksen, ei kertonut kaikkien alkioiden ikää, ei kertonut lähteitään, lanseerasi termejä kuin liukuhihnalta määriteltyään itse viitekehykset (fylum/fyla, ontogenia, fylogenia, ekologia, morula, blastula ,granula, heterogenia, protisti, jne.). Piltdownin ja Nebraskan ihmiset paljastuivat huijauksiksi. Kaksi vuotta sitten Suomen Kuvalehti julkaisi seitsemän sivuisen jutun elokuun SK:een ns. Toumain ihmisestä Tsadista nimellä Tsadin kundi - esittäen numeron kannessa ison kuvan ko. kallosta. Kyseessä piti olla mioseenikauden hominidi, mutta se osoittautuikin Reuterin mukaan heti seuraavana päivänä löydöksen julkistamisen jälkeen naarasgorillan kalloksi. Reuterin oikaisu ei saanut meillä julkisuutta. Nämä viime syksyn hobbitit ja Espanjan mioseenikauden apina kuuluvat samaan sensaatio-galleriaan, jolla yritetään saada rahoitusta tai rahaturismia.

 

Jatkuvasti tulee televisiosta  tulvimalla luontodokumentteja, joissa makroevoluutiota todistellaan vanhoilla fraaseilla. Ihmisen kehitys on ollut usein mielenkiinnon kohteena. Ranskalaiset tiedemiehet ovat tehneet luufossiililöytöjä, jotka on ajoitettu 6 miljoonan vuoden päähän ajankohtaan, josta ei aikaisemmin vielä ole löytöjä. Luonnontieteen alan johtavan julkaisun Naturen luonnontiedetoimittaja Henry Gee (1999) toteaa, että "erillisten fossiililöydösten väliset ajanjaksot ovat niin pitkiä, että emme voi sanoa mitään varmaa niiden välisistä sukulaissuhteista ja polveutumisesta" ja hän jatkaa sanomalla fossiiliaineistosta tehtyjä luonnontieteellisiä hypoteeseja validiteetiltaan "iltasaduiksi"; viehättäviksi olettamuksiksi mutta ei tieteellisiksi. Apinaihmisten löydetty fossiiliaineisto mahtuisi yhdelle biljardipöydälle ja sisältäisi vielä tieteellisiä huijauksia (mm. Nebraskan ihminen). Hampaiden vertailusta ja muun niukan aineiston avulla vedetyt johtopäätökset ovat käsittämättömän pitkälle meneviä. Ihmisapinoista ei löydy yhtä selvää evoluutiolinjaa, "lajien" ominaisuudet ovat niissäkin mosaiikkimaisesti jakautuneita: esitetyt välimuodot sisältävät aina ominaisuuksia, jotka eivät sovi todelliselle välimuodolle.

 

Amerikkalaisten biologian opettajien virallinen julkilausuma evoluutiosta vuodelta 1995 on seuraavanlainen: "Elämän monimuotoisuus maan päällä on tulosta evoluutiosta, joka on ajassa tapahtuvan polveutumisen ja geneettisen muuntelun ohjaamaton, persoonaton, ennustamaton ja luonnollinen prosessi, johon vaikuttaa luonnonvalinta, sattuma, historian käänteet ja muuttuvat elinympäristöt". Paleontologi G.G.Simpsonin toteaa: "Ihminen on tulos tarkoituksettomasta ja materialistisesta prosessista, jolla ei ollut häntä mielessään". Darwinistinen evoluutio on teoria siitä, miten luonto on saattanut luoda ilman yliluonnollisen luojan apua. Evoluutio ei tarkoita Jumalan ohjaamaa, asteittaista luomista. Se tarkoittaa ohjaamatonta, tarkoituksetonta muutosta. Darwinistinen teoria ei sano, että Jumala loi hitaasti. Se sanoo, että naturalistinen evoluutio on luoja eikä Jumalalla ollut mitään tekemistä sen kanssa. Darwinismilla on surulliset kytkennät historiaan, josta ei tulisi vaieta. Eurooppalainen rotuoppi sai "tieteellisen" kasvualustansa kehitysopista. Kirkko eikä valtio halunneet asettua tiedettä vastaan tunnetuin seurauksin.

 

Evoluutioteoria pohjaa oikeutuksensa metodologiseen naturalismiin, jonka mukaan kaikki on selitettävissä luonnollisten syiden perusteella. Kun tähän yhdistyy käsitys, että tieteellinen menetelmä on ainoa luotettava tapa saada tietoa, on seurauksena näkemys, joka sivuuttaa kokonaan sen mahdollisuuden, että Jumala toimisi aktiivisesti maailmassa tai että hänestä voitaisiin saada mitään tietoa. Jos alati muuttuva tieteellinen tieto on tärkein ohjenuora elämässämme on vaarana, että se syrjäyttää uskon kysymykset ja kristillisen arvoperustamme tarpeettomana keskiaikaisena hölynpölynä. Olemme jo siirtyneet jälkikristilliseen  postmoderniin yhteiskuntaan, jossa toimivat todellisuudessa piittaamattomuuden lait - mulle, nyt ja heti. Lyhytnäköinen oman edun tavoittelu keinoja kaihtamatta tulee iltapäivälehtien lööpeissä vastaan joka päivä.

 

 Esko Syrjäläinen, biologian lehtori, Espoo
 Juha Kuusela, biologian lehtori, Mäntsälä
 Pentti Leskinen, biologian lehtori, Järvenpää
 Liisa-Huunan-Seppälä, biologian opettaja, Helsinki
 Eine Rautiainen,  biologian opettaja, Oulu
 Kati Nummensalo, KM, luokanopettaja, Seinäjoki
 Jan Nummensalo, FM, kemisti, Seinäjoki

KIITOS OPETTAJILLE KAIKKIEN KOULUKIUSATTUJEN L. KOULUN KIUSAAMIEN PUOLESTA!

Sören Kierkegaardia lainaten:

"Valittakoot muut että aika on paha. Minä valitan että se on mitäänsanomaton. Ihmisten ajatukset ovat ohuet ja hintelät kuin nyplätyt pitsit. Heidän sydämensä ajatukset ovat liian surkeita ollakseen edes syntisiä. Heidän mielihalunsa ovat hitaat ja veltot, heidän intohimonsa uneliaat. Hyi hitto! Siksi sieluni yhä uudelleen palaa Vanhan Testamentin ja Shakespearen maailmaan. Siellä tuntee kuulevansa ihmisten puhetta, siellä vihataan, siellä rakastetaan, siellä murhataan vihollinen ja kirotaan hänen jälkeläisensä kaikkiin tuleviin polviin, siellä tehdään syntiä."

Siellä kerrotaan, millainen ihmiskunta oikeasti on.

Jos joku sanoo meidän asuvan normaalissa maailmassa, hän on täydellisen turmeltunut.

 

Lisäys 17.9.2008: Tänään postista kolahtaa biologian ja maantieteen opettajien liiton jäsentiedote. Liiton syyspäivät järjestetään vuonna 2008 Darwin-teemalla yhdessä mm. Vapaa-ajattelijoiden, Darwin-seuran, Skepsiksen, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien ja Suomen humanistiliiton kanssa. Aiheena on maailmankuvien kamppailu. Esiintyjälistan perusteella kamppailu on varjonyrkkeilyä - mm. Vapaa-ajattelijoiden entinen ja nykyinen puheenjohtaja, Valtaoja, Enqvist, Tuomioja... Ei edes virallista kirkon edustajaa tai kognitiivista uskontotutkijaa mukana. Opettajan kriteeriksi tahdotaan tunnustuksellinen ateismi. Tällaisina hetkinä tuntuu, että oma uhrini opinnäytteeni pihallenauramisen kanssa ei ollut turha. Me olemme iankaikkisuusolentoja. "Älköön kovin moni teistä pyrkikö opettajiksi, sillä he saavat muita kovemman tuomion", kirjoitti Jeesuksen veli Jaakob epistolassaan. "Parempi olisi sille, joka viettelee yhdenkään näistä vähäisimmistä, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin meren syvyyksiin" sanoi isoveli itse. "Siis parempi se - kuin joutua tekemisiin minun kanssani".

Siispä Kiitos teille, Esko Syrjäläinen, Pentti Leskinen, Liisa Huunan-Seppälä, Eine Rautiainen, Juha Kuusela, sekä Kati ja Jan Nummensalo, uskalla ajatella -eetoksen puolustamisesta Opettaja-lehdessä! Olen kölin alta vedetty 30-vuotias biotieteiden opiskelija Helsingin yliopistolta, joka kerään kannuksia evoluutiokriittisen väitöskirjani painatusluvalle. Pitkälti leppäkeihään lento on ollut oman maalaisuuteni syytä - mutta siitä huolimatta kaltaisenne sananvapauden puolustajat ovat yhteiskuntamme kulmakivi! Jos teitä vielä on olemassa koululaitoksissamme, toivo postmodernissa ja välinpitämättömässa nuorisossa nousevassa, kansassa kasuavassa, itää vielä.

Kansalaisrohkeus arvoonsa! Älkää katkeroituko, koska lunta tulee varmasti tupaan. Tuotte biologisiin aineisiin niiden kipeästi kaipaamaa todellista keskustelua. Kuoliaaksi vaietun havaintomateriaalin ja paradigmatason tulkintamallien esiintuominen on kivuliasta sivistystyötä - mutta jonkun se on pakko tehdä.

Kirjoituksiani biotieteiteilijöiden ainejärjestölehdessä, jos 'toisinaanajattelu' kampuksella yhtään lohduttaa:

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Platypus.html
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Bitec1.html
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Bitec2.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Kadonnut1.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Kadonnut2.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/kadonnut3.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Flintstones.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/rakennelmat.htm

Kirjoituksiani kenttäbiologien ainejärjestölehdessä:
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Lokeronvaltaajat.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Hysteria.htm
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Etiikkakyntoa.html
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Etiikkakyntob.html

 

Kiittäen,

Pauli.Ojala@gmail.com

biokemisti tutkijarotta, minusta-tulee-isona eugeniikan oppihistorian tutkija, vain vapaaehtoisia kertausharjoituksia bongaileva suojelu-upseeri ja tiedustelutulenjohtaja & autistipojan isä, itsekin vähän Dummkopf

PS. Muutama kommentti opettajakomitean saamaan Darwin-seuran kritiikkiin:

http://www.cc.jyu.fi/~sakakorh/writings/Ahtiainen%20ja%20Niemela%202005.htm

Väite 1: "Teksti oli uskonnollisesti värittynyt"

- Teksti oli alusta loppuun tekninen ja sivuutti korkeintaan evolutionistisen naturalismin eettisiä implikaatioita. Johtopäätökset jätettiin lukijalle. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, Darwin-seuran psyykkaajat toteavat itse lynkkaushenkisessä noitavainossaan: "Luoja on siis täysin tarpeeton oletus: makroevoluutio selittää vaivatta elollisen luonnon monimuotoistumisen maapallolla ilman yliluonnollista agenttia." Eikö tämä ole avoimen uskonnollista argumentointia? Usko se on epäuskokin, raitis epäilys on aivan eri asia! Nyt opettajat ovat Valistuksen ajan sapere auden asialla.

 

Väite 2: "Mikroevoluutiolla tarkoitetaan lajin sisäistä evoluutiota, joka tapahtuu muutoksina populaation geenien esiintymistiheyksissä. Mikroevoluution myötä tapahtuvat geneettiset muutokset perimässä sopeuttavat populaatiota vallitseviin ympäristöolosuhteisiin."

- Mikäli mikä tahansa muutos tulkitaan evoluutioksi, ovat Esko Syrjäläinen, Pentti Leskinen, Liisa Huunan-Seppälä, Eine Rautiainen Juha Kuusela, sekä Kati ja Jan Nummensalo hyvinkin evolutionisteja. On kuitenkin tärkeää tuoda esiin bioinformaation kumuloitumisen ohella myös devoluution eli rappeutumisteorian näyttö. Hakusanoja aiheeseen ovat error catastrophe, mutational meltdown, sekä genome erosion. Esimerkiksi sukkulamatojen mitokondriaalisen DNA:n mutaationopeus on satakertainen otaksuttuun verrattuna. Onko ihmiskunnan perinnöllisten sairauksien resessiviteettipuskuri jo ylittymässä?

 

Väite 3: "Lisäksi, mikroevoluutiosta on vain pieni, ei-periaatteellinen harppaus makroevoluutioon."

- Käsitteet jätetään yleensä lukiolaisille määrittelemättä. Automaattinen ekstrapolaatio koirarotujen variaatiosta ja adaptaatiosta molecules-to-man evoluutioon on harhaanjohtamista. Jos kaikesta huolimatta ylöspäin tapahtunut evoluutio olisikin totta, olisi se tapahtunut ylämäkeen, vastoin lämpöopin toista pääsääntöä. (Paikallinen entropian väheneminen, eli järjestyksen kasvu, sallitaan tosin avoimessa systeemissä, jos kokonaisentropia silti kasvaa. Auringon entropian kasvu sallii maapallolla paikallisesti entropian vähenemisen - mutta vain teoriassa. Tänään energia pitää valjastaa teleonomisilla solukoneistoilla.) Jo koulukirjojen hokema kemiallisesta evoluutiosta alkumeressä on ongelmallinen koska veden läsnäolo pakottaa biologisia polymeerejä kohti alkuosasiaan, jo yläasteella opittavan Le Chatelierin periaatteen mukaisesti. Ajatus biologisen informaation välttämättömästä kasautumisesta itsestään juontaa juurensa kuuluisaan väittelyyn Darwinin bulldogiksi kutsutun Thomas Henry Huxleyn ja piispa Samuel Wilberforcen välillä. Piispa oli myös matematiikan professori ja Huxley sai hänet lankeamaan kompakysymykseen apinalaumasta, joka tarpeeksi aikaa saadessaan muka saisivat näpyteltyä kasaan kirjoituskoneella Shakespearen näytelmän. Ajatusvirhe on tämä: Metaforan kirjoituskoneiden pitäisi olla tietokoneita, joissa suurin osa nappuloista on delete-nappuloita.

Ajatusvirhe toistuu Richard Dawkinsin "Sokeassa kellosepässä", kun evoluutiolle annetaan kumulatiivisen selektioalgoritmin (kielentarkastajan) kaikkivoipa kyky tuottaa tietty Hamletin sitaatti hyväksymällä satunnaisista kirjainyhdistelmistä aina "kelpoisimmat jatkoon". Kuutisenkymmentä selektiotapahtumaa riitti säkeen evoluutioon. Luonnonvalinta ja sattuma eivät ole kuitenkaan "kielentarkastajia", koska evoluutiossa ei ole teleologiaa ja myös välimuodoilla on oltava valintaetu.

Biologiassa funktionaalisuus ei ole satunnaista, koska mikä tahansa korttipakan "käsi" (polypeptidisekvenssi proteiineissa) ei tuota ihmistä tai mitään muutakaan toimivaa rakennetta.

 

Väite 4: "Luojahypoteesi on perusteeton, koska se on sisäsyntyisessä ristiriidassa tieteellisen ajattelun kanssa: jos tieteellisen ongelman ilmaantuessa aina vedottaisiin luojaan, ei mitään koskaan tarvitsisi selittää ja tieteellinen toiminta kokonaisuudessaan voitaisiin lopettaa."

- Jokaisella meistä on maailmankatsomuksellinen viitekehyksensä, johon havainnot asetamme. Kehitysoppi sivuaa liian läheltä sydämen asioita ollakseen irrallaan mielipiteistä. Minusta jälkikristillisen zeitgeistimme vaarallisinta liikehdintää on naturalistis-uskonnollinen indoktrinaatio. Oikeudessa todistajan arvo korreloi oman tulkinnan tiedostamiseen koska silminnäkijä ei näe pelkillä silmillään. Mikäli premissini on oikea, on myös tiedemiehelle poikkeuksellisen tärkeätä omien ennakko-oletustensa tiedostaminen. Itseään on helpoin huijata, seuraavaksi helpoin terminologiaa taitamatonta maallikkoa.

Alan kirjallisuudessa toistellaan sloganeita, kuten GC Simpsonin "The facts simply do not make sense unless evolution is true" (1962). Theodosius Dobzhansky: “Nothing in the biology makes sense, except in the light of evolution“ (1973). Em. banaanikärpästen herra itse oli niitä harvoja Isä Aurinkoisen seulasta fyysisesti hengissä selvinneitä tutkijoita, jotka eivät lysenkolaisessa NL:ssa tunnustaneet lamarckilaista superevoluutiokäsitystä. Teilhard De Chardin postuloi: "Is evolution a theory, a system or a hypothesis? It is much more: it is a general condition to which all theories, all hypotheses, as systems must bow and which they must satisfy henceforth if they are to be thinkable and true. Evolution is a light illuminating all facts, a curve that all lines must follow" (1961). "Evolution . . . is the most powerful and the most comprehensive idea that has ever arisen on earth" (Julian Huxley 1964). "It is absolutely safe to say that if you meet somebody who claims not to believe in evolution, that person is ignorant, stupid or insane (or wicked, but I'd rather not consider that)" (Richard Dawkins 1988). "Evolution is the heavy artillery in the struggle for truth." (Ernst Heinrich Philipp August Haeckel 1874).

Jos joltakin jäi huomaamatta, niin em. lainaukset eivät ole tieteellisiä, vaan uskonnollisia luonteeltaan. Kuvaavaa lainauksille on, että ne käyttävät "evoluutiota" yleissanana. Niissä varotaan visusti määrittelemästä termejä (muuntelu, adaptaatio, makroevoluutio). Tyypillinen juristien kikka: tarjoa jurylle vain ääritapaukset ja pakota valitsemaan niiden välillä. Ongelma ei ole koskaan ollut niinkään survival of the fittest, kuin arrival of the fittest.

Mikä käynnisti tieteen kehityksen? Modernin tieteen alku oli puritaanisen rationaalinen. Valistuksen "pioneerit" eivät tarponeet meitä ylös suosta, enemmän siihen vaikuttivat esimerkiksi 1200-luvulla Oxfordin yliopiston perustaneet fransiskaanit. Se mikä heissä oli erinomaista, ja voittoisalle länsimaiselle tiedemiehelle tunnusomaista, ne lahjat valistus aikanaan vaimensi. Kuten valistusta kritikoinut Rousseau, myös fransiskaanit arvostivat piirteitä, jotka ovat ominaisia lapselle. John Tyndall - 1800-luvun johtavia agnostikkoja – kirjoitti Faradaylle: "Ajattelen usein, että hyvän kristityn ominaisuudet ovat juuri niitä, jotka ovat oleellisia tiedemiehelle, joiden on ennen kaikkea tultava ’kuin pieniksi lapsiksi’."

Luomiseen henkilökohtaisesti uskovia tieteen uranuurtajia on vakuuttava luettelo: Newton, Pasteur, Lister, Cuvier,Bacon, Kepler, Joyle, Maxwell, Faraday, Kelvin, Linné, Mendel, ym. jne. Nämä tiedemiehet ajattelivat Jumalan ajatuksia hänen jälkeensä: "To God there are, in the whole material world, material laws, figures and relations of special excellency and of the most appropriate order... Those laws are within the grasp of the human mind; God wanted us to recognize them by creating us after his own image so that we could share his own thoughts." Digiaikamme "seisoo jättiläisten harteilla", kuten punnan kyljessä lukee. Sattuman, ajan ja itsestään olevaisten luonnonlakien pyhä kolminaisuus on sangen tuoretta liturgiaa. Teknokratiamme modernistista arvopohjaa voidaan kyllä rakentaa näille savijaloille, mutta varhainen tieteellinen metodi ankkuroitui em. abstraktioon ID:stä. Luonto oli luonto. Älykkään suunnittelijan kuvana mekin saatoimme ymmärtää sitä. Kun Royal Society, Englannin tiedeakatemia, perustettiin vuonna 1660 ensimmäisenä lajissaan, oli kymmenestä hallituksen jäsenestä (ml. Isaac Newton, joka tosin vanhemmiten ylpistyi omnipotentiksi) yhdeksän protestantteja, joista kaksi piispaa. 68:sta perustajajäsenestä 42 oli taustaltaan puritaaneja, vaikka pääosa väestöstä oli tuolloin anglikaaneja.

Mystiikka ja luonnonmagia oli tyypillistä keskiajalle ylipäänsä. Se oli myrkkyä tieteelliselle metodille - ja juutalaiskristillinen rationaalinen motivaatio auttoi puskemaan sen läpi. Encyclopaedia Judaican noteeraamia "paimentolaisten" jälkeläisiä on tänään alle 20 miljoonaa henkeä, mutta pitkän tien jälkeen heillä on yli 20 % (noin 150 kpl) nobel-palkintoa: www.science.co.il/Nobel.asp; www.dorledor.org. Miltä kuulostavat nimet Leder- Korn-/Niren-berg tai Krebs? Paimentolaisia? Haffkine, Marmorek, Von Wasserman, Schick, Ehrlich, Neisser Trauben, Levine, Vidal, Weil, Woronan, Waksman, Chain, Funk, Hess, Reichstein, Kollerin, Minkowski, Landsteiner, Sabin ja Salk. Miksi nobeleita kutsutaan palkinnoiksi henkilöille, "jotka ovat tehneet suurimmat palvelukset ihmiskunnalle"? Nämä nomadit ovat keulakuvia puhuttaessa nimistä, jotka ovat pelastaneet eniten ihmishenkiä maailmanhistoriassa tieteen hedelminä, jäävuoren kasvettua luonnonmysteerien pinnalle.

Kiinan johto sanoi vielä 1900-luvun alussa: "Me emme tarvitse mihinkään länsimaista tiedettä ja tekniikkaa". On ironista, että Kaukoitä kiilaa juutalaiskristillisen mielekkyyden apajalle ja samaan aikaan korkeintaan elämyksistä elämän tarkoitusta havittelevat länsimaat haikailevat idän mystiikan pariin. Panteistit mielsivät empiriikan jopa jumalanpilkaksi tai sitten olevainen oli mayaa eli illuusiota. Kiinassa, Intiassa ja arabimaissa tiede ei saanut tuulta siipiensä alle huolimatta vertaansa vailla olevista teknisistä keksinnöistä. Tässä tapauksessa tiede pääsi alkuun, mutta motivaatiota tutkimuksen jatkamiselle ei löytynytkään. Ihmeen nopeasti on myös unohtunut, että ideologinen evolutionismi oli niitä harvoja yhteisiä nimittäjiä 1900-luvun äärioikeiston ja äärivasemmiston liikehdinnässä.

Lähtökitka on suurempi kuin liikekitka. Kerran liikkeelle päästyään liikkeen ylläpito ylläpito on helpompaa. Olisiko nykyisestä inhoreduktionistisesta lähestymistavasta ja makroevolutionismin paradigmamonopolista tieteen vaunu nytkähtänytkään?

Väite 5: "Tuntuu erittäin ristiriitaiselta, että Esko Syrjäläinen, Juha Kuusela, Pentti Leskinen, Liisa Huunan-Seppälä, Eine Rautiainen, Kati Nummensalo ja Jan Nummensalo uskovat luojaan lajien synnyttäjänä, kun he samalla toimivat luonnonlakeja virkojensa puolesta opettavina henkilöinä. Vielä ristiriitaisemmalta tuntuu heidän väitteensä, että evoluutiobiologinen ajattelu rappeuttaa yhteiskunnan moraalia. Evoluutiobiologia kun ei ole moraalioppi."

- Vastaan viittamalla vertaisarvioinnin läpäisemiin evoluutiokriittisiin artikkeleihimme Huuhaa-palkitun Matti Leisolan kanssa:

Ojala PJ (2004) Haeckelian Legacy of Popularization - Vertebrate Embryos and the Survival of the Fakest. Challenges for Bioethics from Asia. Fifth Asian Bioethics Conference ABC (5):391-412. Eubios Ethics Institute. Tsukuba, Japan

Ojala PJ, Vähäkangas JM & Leisola M (2005) Evolutionism in the Haeckelian shadow – Harry Federley, the father of the Finnish genetics and eugenics legislation, as a recapitulationist and a Monist propagator. Yearbook Eur. Cult. Science 1(1):1-27. Stuttgart, Germany

Kopiot artikkeleistamme saa pyynnöstä ja tarjoamme ne avoimesti kritisoitaviksi.

---

 

Drawings from the Finnish Culture and Nature (KP-Art)

http://www.kp-art.fi/default.htm  
 

Pelasta elämä - lahjoita verta!

http://www.haaste.fi/

http://www.veripalvelu.fi/

Safe a Life - Donate Blood!